Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Elgiganten och Minecraft i samarbete: Återvinn din elektronik, få värdekoder till spelet

Publicerad: 19 september 2022, 11:00

Återvinn elektronik, få värdekoder till Minecraft

Elgiganten ingår i ett samarbete med de globala jättarna Microsoft och Minecraft där återvinning av elektronik kopplas samman med världens mest populära tv-spel, Minecraft. Kampanjen ”Urban Miner” går live i veckan.


Ämnen i artikeln:

MinecraftMicrosoftElgigantenNyheterNord DDB

Har du gamla telefoner eller surfplattor liggandes i lådan hemma? Det är du inte ensam om. Det finns nämligen miljontals gamla elektroniska produkter i svenska hem som borde återvinnas. Elektroniskt avfall är ett stort miljöproblem och Norden ligger i världstopp. Enligt Global E-waste Monitor 2020, lagrar i snitt varje person i Europa årligen fyra till fem kilo oanvänd elektronik innan den kastas. 

Bakom kampanjen ligger Nord DDB.

– Det här är ett hållbarhetsinitiativ som drivs av en kreativ idé förankrad i popkulturen. Vi jobbar där målgruppen finns och gör det enkelt för dem att agera. Minecraft är ett bra exempel på människor som använder sin uppfinningsrikedom och problemlösningsförmåga för att skapa. Det handlar om att den virtuella världen kommer till den verkliga världens hjälp, säger Jens Østrem, creative på Nord DDB.

Det många inte vet är att elektroniska produkter innehåller värdefulla mineraler, metaller och komponenter som världen håller på att få slut på. Många av dessa mineraler krävs för att producera dagens elektronik. Faktum är att mobiltelefoner och surflattor kan innehålla upp till 40 olika metaller, att återvinna dem är mycket mer hållbart än att utvinna nya metaller.  

– Genom Urban Miner vill vi använda världens största hobby för att engagera nya målgrupper och förmedla ett viktigt budskap – det ligger miljontals gamla prylar i svenska hem som behöver återvinnas. På samma sätt som karaktärerna i Minecraft hittar mineraler för att göra något nytt måste fler återvinna sin gamla elektronik så att de värdefulla mineralerna i den kan återvinnas, säger Alexander Åberg, gaming-ansvarig på Elgiganten.

Återvinn elektronik - få Minecraft värdekod i utbyte 

Elgiganten vill få fler att återvinna genom Urban miner-kampanjen. Därför kan man komma in till sin närmsta Elgiganten butik och lämna in gammal elektronik i utbyte mot en värdekod som kan användas för att låsa upp så kallade ”skins”, ”texture-packs” och nya ”världar” i Minecraft. 

På Elgiganten återvinner man redan 4000 ton elektroniskt avfall varje år. Cirka 82 procent av produkterna som samlas in används som råvaror för att producera nya produkter. Som marknadsledande elektronikkedja är det ingen tvekan om att man har ett stort ansvar, och hållbarhet är ett viktigt satsningsområde för Elgiganten. Utöver arbetet med återvinning har Elgiganten Nordens största reparationstjänst för elektronik som kallas El-Care där man årligen reparerar över 700 000 elektroniska produkter i Norden. 

– Vårt mål är att alla sålda produkter återvinns och används igen i form av nya produkter. Vi har behov av att ta tillvara på alla viktiga element i elektroniken och ge dem ett nytt liv i stället för att världen letar efter eller producerar mer, säger Tony Ottebjer Winkler, drift och hållbarhetschef på Elgiganten.  

Att få igenom samarbetet har till stor del handlat om att involvera och intressera Microsoft och Minecraft som är väldigt starka varumärken. Det som fick Microsoft att bli intresserade var hållbarhetsaspekten, berättar Nicholai Hamre, Subscription lead på Microsoftägda Xbox:

– Med en tydlig och ambitiös hållbarhetsvision kommer vi alltid vilja utforska för att öka medvetenhet och engagemang i samhället. Vi vet att Minecraft kan spela en stor roll för att inspirera till en bättre värld, därför har det varit ett nöje att samarbeta med Elgiganten och ta fram Urban miner. Förhoppningsvis kommer kampanjen att inspirera alla generationer till att återvinna gammal elektronik, säger Nicholai Hamre. 

Kampanjenheterna består av filmer lämpliga för alla digitala plattformar samt bio. I filmerna syns Minecraft-karaktärer bli levande för att ”bryta” ner gammal elektronik runt huset.

– Det här projektet visar verkligen den kreativa kraften hos Nord DDB. Det är en nordisk kampanj där flera kontor arbetat tätt ihop. Den kreativa idén utvecklades i Oslo, och lanseras med stöd av Stockholmsteamet. Jag är verkligen stolt över hela laget, säger Simon Higby, Nordic creative director på Nord DDB.

 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Kreativ byrå: Nord DDB

Filmproduktion: House

3D-animation: BSmart

Nellie Pilsetnek

Reporter

nellie.pilsetnek@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.