Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Elsparkcykelmärket Tier tar spjärn mot bilismen i global pr-kampanj

Publicerad: 11 augusti 2021, 12:02

Foto: Pressbild TIER

Under maj och juni har elsparkcykelbolaget Tier tillsammans med pr-byrån Around You drivit en kampanj mot biltrafik. Initiativet ska visa vikten av att hitta nya sätt att ta sig runt i städer.


Ämnen i artikeln:

PR-kampanj

Varje år spenderar bilister flera timmar i bilköer, ett faktum som Tier och Around You använde som grund till kampanjen. ”Beat traffic for good” initierade bilstrejker i Göteborg, Berlin, Paris och Oslo på sammanlagt 405 timmar. Protesterna livestreamades och enligt ett pressmeddelande har man nått ut till 40 länder samt engagerat tusentals människor.

– Målet för oss var att lyfta problematiken med bilköer. Vi behöver hitta nya hållbara sätt att ta oss fram i städer. Allting började i Sverige men det tog inte lång tid innan det blev internationellt, säger Pia Mader, kreatör på Around You, i pressmeddelandet.

LÄS OCKSÅ: Around You vinner globalt pr-uppdrag för elsparkcykel 

Vid strejkerna har Tier och Around You också bjudit in lokala beslutsfattare för att diskutera framtida mobilitet i städer. 

På senaste tiden har elsparkcyklars förekomst i storstäder varit ett hett ämne. Bland annat har synskadade berättat om svårigheten att ta sig fram bland felparkerade elsparkcyklar. Enligt Nyhetsbyrån Siren har böter för felparkerade elsparkcyklar ökat med 300 procent. Dessutom visar vissa studier att elsparkcyklar inte alls är så miljövänliga som företagen uppger.

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

PR-kampanj

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News