Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Emil Jönsson och Anna Haag gör föreningsresa i contentsatsning från Folkspel

Publicerad: 26 november 2020, 11:15

Anna Haag och Emil Jönsson i ”Föreningsresan”

Storyfire har tagit fram en ny serie för spelbolaget Folkspel där de före detta skidstjärnorna Emil Jönsson och Anna Haag besöker olika svenska föreningar i åtta avsnitt.


Ämnen i artikeln:

StoryfireFolkspel

Efter omregleringen med en licensbaserad spelmarknad som trädde i kraft 1 januari 2019 har många i kategorin jobbat hårt för att knyta starkare band till idrottsrörelsen och sporten. Folkspel, som bland annat äger Bingolotto och Sverigelotten, har historiskt haft en nära association till Idrottssverige.  

De nya filmerna som Storyfire har producerat för Folkspel lyfter fram hur hur enstaka klubbar, initiativ och eldsjälar kan göra skillnad. Serien fokuserar bland annat på hur de jobbar för att motverka utslagning och utanförskap och hur olika aktiviteter verkligen har stor betydelse för människor liv. 

– Vi har svenskt föreningsliv att tacka för allt. Min och Emils satsning ledde ända till toppen. Nu vill vi vara med och visa upp allt det fantastiska som görs inom svenskt föreningsliv, säger Anna Haag, som bland annat har ett OS-guld i stafett från de olympiska spelen i Sotji 2014. 

Serien går under namnet ”Föreningsresan” och produktionsbolagey Storyfire har jobbat i flera år jobbat med Folkspel. 

För skidåkarna Emil och Anna innebar inspelningarna till serien också personliga utmaningar, då de fick prova för dem helt nya sporter och föreningsaktiviteter. Parkour, dans och körsång är några exempel där duon tvingades ut ur sin trygghetszon.

För ideella Folkspel, föreningarnas egna spelbolag med produkter som Bingolotto och Sverigelotten, ger filmerna en möjlighet att verkligen visa vart allt överskott från försäljningen går.  

– Parkour, körsång, en inkluderande curlingförening, den enastående eldsjälen Thord, framtidshoppet Tilde – föreningsresan som Anna och Emil gjort symboliserar verkligen bredden i svenskt föreningsliv. Att de båda med nyfikenhet, lust och ambition att bli en del av de verksamheter som besökts, förstärker dessutom trovärdigheten hos alla inblandade parter, säger Carina Olofsson, projektledare hos ideella Folkspel för Föreningsresan i en kommentar.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

StoryfireFolkspel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.