Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

En hjärtskärande far- och sonrelation när King gör ny julfilm för Cancerfonden

Publicerad: 1 December 2020, 10:34

Lagom till jul släpper Cancerfonden en ny känslosam kampanj i samarbete med reklambyrån King.


Ämnen i artikeln:

KingCancerfondenJulkampanj

Kings starka filmer för Cancerfonden har tidigare bland annat belönats med två Guldägg i film, 100 wattare och en rad internationella priser. Filmerna har tidigare skildrat en cancersjuk pappa i en barnfamilj (”Minns det som i går”) och vad som händer med två systrar när den ena insjunkar i cancer (”När livet vänder”).

Julen 2020 handlar filmen om en ensamstående pappa och hans son som har en väldigt nära och fin relation. Tittarna får följa deras liv från sonens första skoldag i nya klassen, via tennisbanan, skratt, konflikter och djupa samtal, till hur de senare får ett cancerbesked som totalt vänder upp och ner på deras värld.

Filmens ledmotiv är som i julfilmen från 2018 en nytolkning av folkvisan ”Auld Lang Syne”. Årets tolkning är framtagen av artisten Thomas Stenström och heter ”Ser du månen där du är ikväll?”. All royalty för låten går oavkortat till Cancerfonden under kampanjperioden.

Filmen är producerad av B-Reel Films, regissör Sacarias Kiusalaas, producent är Anisa Dzindo.

– Vi fokuserar på de nära relationer och de närstående som drabbas av cancer i dessa filmer. I årets julfilm valde vi att porträttera en liten familj bestående enbart av far och son. En familj som kanske därmed blir extra utsatt när de får ett cancerbesked. Säger Pontus Ekström, copywriter på King.

– Jag spricker av stolthet över den här filmen. Julen är en viktig insamlingsperiod för oss och den här filmen har alla förutsättningar att nå igenom bruset. Den fina far- och sonrelationen i filmen tydliggör verkligen det vi sagt så många gånger förut: En av tre får cancer, men alla drabbas. säger Veronica Espmark, Marknadschef på Cancerfonden

Arbetsgrupp

Cancerfonden

Anders Widlund – Kampanjledare

Veronica Espmark – Marknadschef


King:

Adam Gäfvert – Art Director

Pontus Ekström – Copywriter

Per Wilson – Strateg/Projektledare

Katarina Bäcklund – Produktionsledare

Casper Brommé – Planner

Caroline Hallersjö – Grafisk Designer

Sunit Mehrotra – Kundansvarig

Frank Hollingworth – ECD


BRF

Sacarias Kiusalaas – Regissör 

Tim Lorentzén – DOP

Anisa Dzindo – Producent

Viviana Figueraoa – Regiassistent / SAD

Kim Jansson - Produktionsledare

Rikard Åström – Exekutiv Producent 


Skådespelare:

Sam Rigi

Rayan Khosropour

Elias Benkabbou


Musik:

Thomas Stenström – Sony Music

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

KingCancerfondenJulkampanj

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.