Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 1 December 2020, 10:34
Lagom till jul släpper Cancerfonden en ny känslosam kampanj i samarbete med reklambyrån King.
Kings starka filmer för Cancerfonden har tidigare bland annat belönats med två Guldägg i film, 100 wattare och en rad internationella priser. Filmerna har tidigare skildrat en cancersjuk pappa i en barnfamilj (”Minns det som i går”) och vad som händer med två systrar när den ena insjunkar i cancer (”När livet vänder”).
Julen 2020 handlar filmen om en ensamstående pappa och hans son som har en väldigt nära och fin relation. Tittarna får följa deras liv från sonens första skoldag i nya klassen, via tennisbanan, skratt, konflikter och djupa samtal, till hur de senare får ett cancerbesked som totalt vänder upp och ner på deras värld.
Filmens ledmotiv är som i julfilmen från 2018 en nytolkning av folkvisan ”Auld Lang Syne”. Årets tolkning är framtagen av artisten Thomas Stenström och heter ”Ser du månen där du är ikväll?”. All royalty för låten går oavkortat till Cancerfonden under kampanjperioden.
Filmen är producerad av B-Reel Films, regissör Sacarias Kiusalaas, producent är Anisa Dzindo.
– Vi fokuserar på de nära relationer och de närstående som drabbas av cancer i dessa filmer. I årets julfilm valde vi att porträttera en liten familj bestående enbart av far och son. En familj som kanske därmed blir extra utsatt när de får ett cancerbesked. Säger Pontus Ekström, copywriter på King.
– Jag spricker av stolthet över den här filmen. Julen är en viktig insamlingsperiod för oss och den här filmen har alla förutsättningar att nå igenom bruset. Den fina far- och sonrelationen i filmen tydliggör verkligen det vi sagt så många gånger förut: En av tre får cancer, men alla drabbas. säger Veronica Espmark, Marknadschef på Cancerfonden
Cancerfonden
Anders Widlund – Kampanjledare
Veronica Espmark – Marknadschef
King:
Adam Gäfvert – Art Director
Pontus Ekström – Copywriter
Per Wilson – Strateg/Projektledare
Katarina Bäcklund – Produktionsledare
Casper Brommé – Planner
Caroline Hallersjö – Grafisk Designer
Sunit Mehrotra – Kundansvarig
Frank Hollingworth – ECD
BRF
Sacarias Kiusalaas – Regissör
Tim Lorentzén – DOP
Anisa Dzindo – Producent
Viviana Figueraoa – Regiassistent / SAD
Kim Jansson - Produktionsledare
Rikard Åström – Exekutiv Producent
Skådespelare:
Sam Rigi
Rayan Khosropour
Elias Benkabbou
Musik:
Thomas Stenström – Sony Music