Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

En miljon hushåll ska byta elmätare – Ellevio vill förklara varför

Publicerad: 19 November 2020, 08:32

De flesta tänker nog inte så mycket på varför en elmätare byts ut, det vill Ellevio genom en ny rikstäckande kampanj ändra på.


Ämnen i artikeln:

Prime

De närmaste tre åren kommer Ellevio byta elmätare i en miljon svenska hushåll. Anledningen är dels den ökade efterfrågan på el i hemmen men också att ett mer utvecklat elnät ses som ett viktigt verktyg för att nå klimatmålen om att Sverige ska vara fossilfritt 2045.

För att uppmärksamma kunderna på vad det egentligen innebär att byta elmätare lanserar Ellevio i samarbete med Prime nu en ny kampanj. Idén är att kunderna ska inse att de genom bytet är med och hjälper till i klimatomställningen, trots att de själva inte behöver göra speciellt mycket.

– Mätarbytet är ett av våra mest omfattande projekt under de kommande åren och bidrar till ett framtida fossilfritt Sverige. Med kampanjen vill vi förmedla hur hushållen är med och bistår i arbetet bara genom att få en ny smart elmätare installerad, det kräver ingen egentlig ansträngning, säger Markus Tobé, kommunikationsansvarig för mätarbytet på Ellevio.

Kampanjen inleds i Stockholmsområdet, där Ellevio har de flesta av sina kunder, men följer sedan efter när bytena sker i resten av landet. Kampanjen kommer att synas i alltifrån pr till sociala och digitala medier, print och utomhusannonsering.

– Klimatkampanjer blir ofta lite för pompösa. Här visar vi på små enkla vardagshändelser som pågår medan nästan en miljon nya smarta elmätare gör oss mer klimatsmarta. En sovande hund och en trött hemmajobbare blir oväntade symboler för ett stort teknikskifte, säger Petter Lublin, creative director på Prime Weber Shandwick.

Arbetsgrupp

Arbetsgrupp på Ellevio:

Kommunikationsansvarig för mätarbytet: Markus Tobé

Marknadskommunikatör: Sophie Theder

Kommunikatör: Thomas Kult

Arbetsgrupp på Prime Weber Shandwick:

Creative Director: Petter Lublin

Copywriters: Nadine Le Gros och Henning Wijkmark (frilans)

Agency producer: Renée Lorenius

Account Manager: Per Hansen

Projektledare: Sara Lindblad och Charlotte Junghus

PR: Martin Palmborg

Analytiker: Ludwig Rosendal

Foto: Alexander Crispin, Agent Bauer

Arbetsgrupp PHD:

Client Manager: Charlotta Meldré

Media Planner: Ludvig Söderlind

Senior Social Media specialist: Filip Bucalic Falgén

Digital Client Coordinator: Linn Gustafsson

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Prime

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.