Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 21 september 2021, 11:39
Nytt koncept, men samma kärna när ölvarumärket Mariestads tar fram ny kommunikation med byrån Bloomy. Filmerna är regisserade av Mikael Marcimain.
Bloomy tog över Mariestads och Norrlands Guld från Åkestam Holst i början av 2020. Nu kommer ett nytt reklamkoncept, men budskapet i kommunikationen känns bekant. Maria Berggren är produkchef Mariestads:
– Vi utgår helt och hållet ifrån Mariestads DNA där livsnjutning och känslan av att varva ner är viktiga beståndsdelar. Skillnaden är att vi har hittat ett nytt, härligt och spännande sätt att säga det på.
Briefen till Bloomy var att ta fram ett koncept som får målgruppen att känna något, att känna igen sig. Ett koncept som bygger på mänskliga insikter istället för rationella slutsatser. Konceptet grundar sig i ett insiktsarbete av Bloomy Ideas.
– Vi vet alla att det finns många tillfällen då man känner att man förtjänar en öl. Och det är precis det vi tagit fasta på, att man är värd att njuta en stund efter, ja vad man nu har haft för sig. När vi väl kom på det, kändes det rätt enkelt. En öl på det, säger Pernilla af Klintberg i en kommentar.
Med konceptet ska Mariestads signalera värme och tillgänglighet, med en känsla av premium säger Maria Berggren.
– Det handlar om att göra reklam snarare än att bara visa på hur duktiga vi är på att göra öl. Mariestads ska ha en självklar, trygg och folklig röst. Det tycker vi ”En öl på det” förmedlar med stort självförtroende.
Konceptet har nu rullats ut brett i allt från tv till digitalt.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Filmen är regisserad av Mikael Marcimain och producerad av B-reel films:
Producent Lina Ehrenpreis
Executiv producent Martin Ronström
Spendrups
Marknadschef Marcus Thollin
Produktchef Maria Berggren
Bloomy
Kreatörer
Jon Rönström, Marcus Holmlund, Daniel Lindell
Formgivare Holger Thorsin
Planner Carl Wahlberg
Projektledare Pernilla af Klintberg