Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

En öl på det: Här är Bloomys nya reklamkoncept för Mariestads

Publicerad: 21 september 2021, 11:39

Nytt koncept, men samma kärna när ölvarumärket Mariestads tar fram ny kommunikation med byrån Bloomy. Filmerna är regisserade av Mikael Marcimain.


Ämnen i artikeln:

MariestadsBloomy Ideas

Bloomy tog över Mariestads och Norrlands Guld från Åkestam Holst i början av 2020. Nu kommer ett nytt reklamkoncept, men budskapet i kommunikationen känns bekant. Maria Berggren är produkchef Mariestads:

– Vi utgår helt och hållet ifrån Mariestads DNA där livsnjutning och känslan av att varva ner är viktiga beståndsdelar. Skillnaden är att vi har hittat ett nytt, härligt och spännande sätt att säga det på. 

Briefen till Bloomy var att ta fram ett koncept som får målgruppen att känna något, att känna igen sig. Ett koncept som bygger på mänskliga insikter istället för rationella slutsatser. Konceptet grundar sig i ett insiktsarbete av Bloomy Ideas.

– Vi vet alla att det finns många tillfällen då man känner att man förtjänar en öl. Och det är precis det vi tagit fasta på, att man är värd att njuta en stund efter, ja vad man nu har haft för sig. När vi väl kom på det, kändes det rätt enkelt. En öl på det, säger Pernilla af Klintberg i en kommentar.

Med konceptet ska Mariestads signalera värme och tillgänglighet, med en känsla av premium säger Maria Berggren.

– Det handlar om att göra reklam snarare än att bara visa på hur duktiga vi är på att göra öl. Mariestads ska ha en självklar, trygg och folklig röst. Det tycker vi ”En öl på det” förmedlar med stort självförtroende.

Konceptet har nu rullats ut brett i allt från tv till digitalt. 

 

Filmen är regisserad av Mikael Marcimain och producerad av B-reel films:

Producent Lina Ehrenpreis

Executiv producent Martin Ronström

Spendrups

Marknadschef Marcus Thollin

Produktchef Maria Berggren


Bloomy

Kreatörer

Jon Rönström, Marcus Holmlund, Daniel Lindell

Formgivare Holger Thorsin

Planner Carl Wahlberg

Projektledare Pernilla af Klintberg

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MariestadsBloomy Ideas

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.