Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

En väldigt, väldigt finsk mamma ska charma global techindustri i Peter Fjäll och Bangs koncept

Publicerad: 2 juni 2021, 09:29

Wirepas, ett techbolag från finländska Tammerfors vill revolutionera den globala marknaden för Internet of Things (IoT). Bakom konceptet med en finsk mamma står Peter Fjäll och Bang Agency och rullas ut i USA, England, Tyskland och Frankrike.


Ämnen i artikeln:

BangTech

Wirepas grundades för 20 år av en grupp studenter från universitet i Tammerfors. Nyligen presenterade bolaget världens första icke-mobila 5G standard för industriell IoT. Tekniken gör det möjligt att koppla samman upp till 4 miljarder enheter inom ett och samma nätverk

I dagsläget har företaget har 93 internationella patent och 32 väntar på godkännande. Inför globala presentationen gjordes ett omfattande varumärkes- och kommunikationsstrategiarbete under ledning av Fredrik Wrahme (Supporting Act). Därefter fick Bang Agency uppdraget att ta fram reklamkonceptet.


Strategin är att sticka ut med hjälp av okonventionella lösningar:

– Tittar man på hur våra konkurrenter väljer att adressera sina målmarknader så ser man smärtsamt generiska och extremt funktionsdrivna kommunikativa ansatser. Vi behövde en modig, flexibel och kreativ partner som delade vår passion och såg värdet av vad vi kan tillföra marknaden, Mia Karlsson, chief marketing officer på Wirepas i en kommentar. 

Reklamkonceptet ”Very very good IOT” anspelar på finsk sisu och ”no nonsense” -mentalitet. Strategin är att inta en utmanarposition och visa Wirepas som ett företag från Finland, en kall och mörk plats där människor måste arbeta hårt.

– Vi insåg tidigt värdet i den finska kulturen och valde att bygga från den. Här föddes idén om Villes mamma, den ultimata talespersonen för Wirepas. Hon skryter gärna och mycket om sin son och hans företags bragder. För att hon vill, och för att hon kan. Hon är ju en mamma. Hon finns alltid där, som en mamma så gärna är. Hon erbjuder en hjälpande hand när det behövs, bjuder gärna på en kopp kaffe och påminner givetvis också om när hon tycker att det allt är dags att ”get shit done”, säger Claudia Trujillo, projektledare på Bang i en kommentar.

 

Under kommande månaderna kommer bolaget att fokusera på kampanjer som bygger kännedom och varumärke, och som positionerar varumärket som en utmanare. Kampanjen går live i veckan på huvudmarknaderna USA, England, Frankrike och Tyskland.

Från vänster: Christian Nivelius, Claudia Trujillo, Peter Fjäll

Arbetsgrupp

Byråteam

Lead agency, BANG

Project manager Claudia Trujillo

Account manager Christian Nivelius

Creative Director Peter Fjäll

Client Director Patrick Walldén

Production manager Lotta Karlstrand

Production manager Paulina Levin-Ander

Planner Gunnar Lindén

Copywriter Johan Lindman

Art Director Johan Andersson

Art Director Magnus Färnström

Graphic designer Peter Gaimer

Graphic designer Mikael Eisen


Produktionsbolag, Sverige Parapix

Produktionsbolag, Finland MacWell

Regissör Markus Virpiö

DOP Juge Heikkilä

Designbyrå Kurppa Hosk

Digital growth Differ & Sthlm Stratlab

Mediabyrå Amaker & Sthlm Stratlab

PR byrå, US/UK Stickles PR

PR byrå, Frankrike Red Lorry Yellow Lorry

PR byrå, Tyskland Lewis


Kund

Wirepas, CMO Mia Karlsson

Supporting Act, Strategy Fredrik Wrahme

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

BangTech

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.