Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Energibolaget spelar hjälterollen i berättelsen om Stockholmsvintern

Publicerad: 16 februari 2021, 14:07

Stockholm Exergi upplyser om sin roll i vardagen genom att påminna om hur skönt det är att komma hem efter att ha varit ute i ruskväder.


Ämnen i artikeln:

TBWAStockholm Exergi

Stockholm och stora delar av övriga Sverige har de senaste veckorna upplevt en ovanligt kall vinter. Vanligtvis ser ju vintern, åtminstone söder om Dalälven, oftast ut som i Stockholm Exergis senaste kampanj ”Vintern”. Det blåser, regnar och slaskar. I kampanjen, framtagen av TBWA Stockholm, försöker energibolaget lyfta fram att det faktiskt finns något positivt med kalla kinder och blåfrusna fingrar.

– Fastän det är skitjobbigt där och då, är vintern ju i sig någonting värt att hylla som ett tecken på att allt är ungefär som det ska. Det ville vi ta fasta på, och samtidigt låta värmen få spela hjälterollen den förtjänar mot slutet, säger Lina Franzon, copywriter på TBWA.

Kampanjen är tänkt att rikta uppmärksamhet mot Stockholm Exergis nya forskningsanläggning i Värtahamnen där bolaget bland annat forskar på hur de kan åstadkomma negativa utsläppsnivåer av koldioxid. 

– Det konstanta arbetet som vi gör för att minska värmens klimatpåverkan är själva kärnan i både kampanjen och berättelsen om Stockholm Exergi. En berättelse som inkluderar alla stockholmare som var för sig bara genom sitt val av värme är en del av det hållbara kretslopp som fjärrvärmen utgör, säger Thomas Gibson, kommunikationsdirektör på Stockholm Exergi. 

Ljudkulissen utgörs av Siw Malmkvists ”Regnet det bara öser ner”, en cover på den amerikanska klassikern ”Raindrops keep fallin on my head” av B.J Thomas.

Kampanjen kommer att synas i traditionella och sociala medier. Enheterna är producerade av Aspekt och filmen regisserad av Linnea Bergman.

Arbetsgrupp

Stockholm Exergi
Kommunikationsdirektör Thomas Gibson

Marknadsföringschef Charlotte Lindevall 

 

TBWA

Projektledare Per Olholt

Produktionsledare Erik Woxberg

Copywriter Lina Franzon

Art Director Sofia Nordström

Formgivare Maria Sylwan

CD Alexander Fredlund 

 

ASPEKT

Regi Linnéa Bergman

Exekutiv producent Kim Buisson & Mats Wolgers

Producent Ebba von Zweigbergk

DoP Gösta Reiland, The Talent Group

Still photographer Martin Wichardt, Bad Land

Editor Alexander Peri, WGT A&M

Colorist Nicke Cantarelli, WGT A&M

Flame artist Stefan Ekman, WGT A&M

Sound Fredrik Jonsäter, Chimney

SGB Mediebyrå AB

Sven Boström

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

TBWAStockholm Exergi

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.