Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 16 februari 2021, 14:07
Stockholm Exergi upplyser om sin roll i vardagen genom att påminna om hur skönt det är att komma hem efter att ha varit ute i ruskväder.
Stockholm och stora delar av övriga Sverige har de senaste veckorna upplevt en ovanligt kall vinter. Vanligtvis ser ju vintern, åtminstone söder om Dalälven, oftast ut som i Stockholm Exergis senaste kampanj ”Vintern”. Det blåser, regnar och slaskar. I kampanjen, framtagen av TBWA Stockholm, försöker energibolaget lyfta fram att det faktiskt finns något positivt med kalla kinder och blåfrusna fingrar.
– Fastän det är skitjobbigt där och då, är vintern ju i sig någonting värt att hylla som ett tecken på att allt är ungefär som det ska. Det ville vi ta fasta på, och samtidigt låta värmen få spela hjälterollen den förtjänar mot slutet, säger Lina Franzon, copywriter på TBWA.
Kampanjen är tänkt att rikta uppmärksamhet mot Stockholm Exergis nya forskningsanläggning i Värtahamnen där bolaget bland annat forskar på hur de kan åstadkomma negativa utsläppsnivåer av koldioxid.
– Det konstanta arbetet som vi gör för att minska värmens klimatpåverkan är själva kärnan i både kampanjen och berättelsen om Stockholm Exergi. En berättelse som inkluderar alla stockholmare som var för sig bara genom sitt val av värme är en del av det hållbara kretslopp som fjärrvärmen utgör, säger Thomas Gibson, kommunikationsdirektör på Stockholm Exergi.
Ljudkulissen utgörs av Siw Malmkvists ”Regnet det bara öser ner”, en cover på den amerikanska klassikern ”Raindrops keep fallin on my head” av B.J Thomas.
Kampanjen kommer att synas i traditionella och sociala medier. Enheterna är producerade av Aspekt och filmen regisserad av Linnea Bergman.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Stockholm Exergi
Kommunikationsdirektör Thomas Gibson
Marknadsföringschef Charlotte Lindevall
TBWA
Projektledare Per Olholt
Produktionsledare Erik Woxberg
Copywriter Lina Franzon
Art Director Sofia Nordström
Formgivare Maria Sylwan
CD Alexander Fredlund
ASPEKT
Regi Linnéa Bergman
Exekutiv producent Kim Buisson & Mats Wolgers
Producent Ebba von Zweigbergk
DoP Gösta Reiland, The Talent Group
Still photographer Martin Wichardt, Bad Land
Editor Alexander Peri, WGT A&M
Colorist Nicke Cantarelli, WGT A&M
Flame artist Stefan Ekman, WGT A&M
Sound Fredrik Jonsäter, Chimney
SGB Mediebyrå AB
Sven Boström