Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Ernst Kirchsteiger frontar e-handelsutmanaren Lala Plants kampanj

Publicerad: 16 augusti 2022, 13:37

Lala Plants inleder ett reklamsamarbete med den folkkäre tv-profilen Ernst Kirchsteiger. Bakom kampanjen ligger den nystartade varumärkesbyrån New Kin och Parapix, bolaget som tog fram flest guldägg av alla produktionsbolag 2022.


Ämnen i artikeln:

Ernst KirchsteigerNyheter


Lala Plants grundades i slutet av 2021 av Eric Botéus och Håkan Skyttmo, tidigare kollegor på Uber. Nu försöker bolaget slå sig in på en marknad som omsätter 10 miljarder kronor per år, men som alltjämt står på tillväxt. Lala Plats erbjuder hemleveranser av växter och krukor. Varumärket riktar sig brett, men kanske framför allt till storstadsmänniskor i lägenhet utan tillgång till bil och konsumenter på landsbygden som har långt till närmaste köpcenter. 

Lala Plants vill särskilja sig med en paketeringslösning som gör att växterna håller värmen oavsett väder och skyddas genom hela leveransen.

Den nylanserade varumärkesbyrån New Kin (Philip Ahlqwist och Carl Kamm) fick in Lala Plants som kund i april och har hittills genomfört en taktisk utomhuskampanj som gick tungt i tunnelbana och sociala medier i maj i år. En kampanj som enligt varumärket ökade försäljningen för Lala Plants med 68 procent under kampanjperioden. 

Nu med Ernst Kirchsteiger som investerare i bolaget och ansiktet utåt för den nya kampanjen, är uppgiften att utbilda människor genom Lala Plants växtskola. Bolaget ska nämligen inte bara vara en e-handel, utan ska också lära kunderna att bättre ta hand om sina växter. 

Ernst Kirchsteiger själv är ingen rookie på e-handelsmarknaden – hans egna varumärke Ernst och Bolaget Färg & Form omsatte i fjol 66 miljoner kronor och gjorde en vinst på 12 mkr. 

Samarbete med New Kin kom till efter ett besök i Skåne:

– Carl och Philip var nere och hälsade på mig på Österlen tillsammans med Eric från Lala Plants, och jag kände instinktivt att detta kommer bli ett bra samarbete. De förstod på vilket sätt jag ville få fram ett ökat intresse för krukväxter och hur man kan göra det enklare för människor att ta hand om dem, säger Ernst Kirchsteiger i en kommentar.

– Under arbetet identifierade vi två stora utmaningar, tillgängligheten till växter och bristen på kunskap hos målgruppen, vilket blev tydligare ju mer vi grävde. Därför föll valet på en serie av fem utbildande filmer där vi vill brygga kunskapsluckan och driva kännedom för att förbättra den mentala och fysiska tillgängligheten för målgruppen. Detta genom att lansera kommunikationskonceptet ”Beställ. Öppna. Krukväxt”, tillsammans med Ernst”, kommenterar Philip Ahlqwist på New Kin.

Eric Botéus, marknadschef på Lalaplants, är mer än nöjd över rekryteringen av Ernst.

– Vi har ju växt upp med Ernst i tv-rutan och har alltid haft honom i bakhuvudet. Vi kände snabbt att det skulle bli ett dream team, tillsammans med New Kin och Parapix, säger han.

Startskottet för växtskolan lanseras nu på Youtube och på Lala Plants hemsida, där det även kommer finnas ett urval av Ernst egna favoritplantor.

– Som investerare och partner kan jag bidra med min kunskap, långa erfarenhet och kärlek till växter, säger Ernst Kirchsteiger.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.



För att få ett så komplett medialt ekosystem som möjligt går kampanjen mellan 15 augusti - 6 november i digitala och traditionella medier med fokus på tunnelbana och SoMe.

Arbetsgrupp

New Kin

Phiip Ahlqwist, creative director

Carl Kamm, strateg

Jakob Schubert, designer


Lala Plants

Eric Botéus, marknadschef

Håkan Skyttmo, vd


Parapix

Viktor Axman, producent

Ville Gobi, regissör

Isabelle Beckman, production manager

Fanny Reinbring, production manager

Marcell Lobenwein, grading

Cecilia Callander, redigering

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Ernst KirchsteigerNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.