Kampanj
Estrid återskapar renässansens mest ikoniska konstverk
Publicerad: 7 december 2022, 10:18
”Moderna visionärer” från flera länder har hjälpt Estrid att uppdatera de klassiska mästerverken för att inkludera fler typer av kroppar. Kampanjen är en del i arbetet med att omdefiniera skönhetsnormer och lyfta marginaliserade grupper.
Renässanskonst är väl kanske inte förknippad med mångfald och representation. Med kampanjen Human Renaissance återskapar Estrid några klassiska konstverk från epoken, bland annat Mona Lisa och Venus födelse, för att placera dem i 2020-talet. Målet är att visa skönhet genom mångfald av kroppar. Bland modellerna märks Sofia Grahn och Paul Edwards
Projektet lyfter inte bara bristen på kroppshår i dessa verk, utan också bristen på mångfald gällande till exempel ärr, bristningar, hudfärg och religion. Verken som har tolkats, däribland Mona Lisa och Venus födelse, har hyllats som några av de mest inflytelserika genom konsthistorien.
Human Renaissance-projektet är en del av Estrids pågående arbete för att omdefiniera skönhetsnormer, lyfta marginaliserade grupper och inspirera andra att göra detsamma.
Estrid samarbetar med historikern Amber Butchart, specialist på kulturella och politiska kontexterna av samhällstrender och mode. Forskaren har bidragit med insikter kring representation av kroppar och kroppshårstradition inom renässanskonst, och det skifte vi har sett sedan denna period i visuell konst.
Modellerna och konstverken
The Fallen Angel, återskapad med Paul Edwards
Mona Lisa, återskapad med Salwa Rahman
The Creation of Adam, återskapad med Gialu Simoniti & Nadia Kandil
Venus, Adonis and Cupid, återskapad med Kyra Jane
La Naissance de Vénus, återskapad med Nika Irani
Venus of Urbino, återskapad med Nelly London
The Birth of Venus, återskapad med Esther Calixte-Béa
Young Woman at Her Toilette, återskapad med Sofia Grahn
Summer, återskapad med Charlie Barker