Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag01.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Etnografiska vill få fler att minska sin konsumtion – med hjälp av livestreamad växt

Publicerad: 15 Oktober 2020, 08:07

Från Etnografiskas utställning.

Foto: Press

En krukväxt som enbart vattnas när människor skriver på ett kontrakt om att minska sin egen konsumtion – det är resultatet när Ord & Bild presenterar sitt första jobb för Världskulturmuseerna.


Ämnen i artikeln:

Ord&Bild

En hållbar konsumtion lyfts fram som en av de största utmaningarna för svenskarna, för att lyckas nå målen i FN:s Agenda 2030. I dagsläget lever vi som att det fanns 4,2 jordklot. Det tar nu Etnografiska museet fasta på, i ett initiativ som både ska uppmärksamma överkonsumtion och skapa publicitet kring den nya utställningen Human Nature. Utställningen kretsar kring människans överkonsumtion och dess påverkan på vår natur. 

En del av utställningen är en krukväxt som ska symbolisera de miljömässiga hot som vår planet står inför. En bild på blomman livesänds från museets hemsida, och den vattnas endast då nya människor skriver på ett kontrakt om att tänka till kring sin konsumtion och minska den. Växtens status uppdateras även på ett Twitterkonto. 

I skrivande stund har 78 personer skrivit på ett shoppingkontrakt och växten har vattnats med 390 milliliter. Om det räcker för att växten ska överleva återstår att se. 

Installationen The Human Flower, som Etnografiska tagit fram i samarbete med Ord & Bild. Det är reklambyråns första jobb för myndigheten, sedan man vann upphandlingen för Världskulturmuseerna i början av sommaren. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Ord&Bild

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.