Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 15 Oktober 2020, 08:07
Från Etnografiskas utställning.
Foto: Press
En krukväxt som enbart vattnas när människor skriver på ett kontrakt om att minska sin egen konsumtion – det är resultatet när Ord & Bild presenterar sitt första jobb för Världskulturmuseerna.
Ämnen i artikeln:
Ord&BildEn hållbar konsumtion lyfts fram som en av de största utmaningarna för svenskarna, för att lyckas nå målen i FN:s Agenda 2030. I dagsläget lever vi som att det fanns 4,2 jordklot. Det tar nu Etnografiska museet fasta på, i ett initiativ som både ska uppmärksamma överkonsumtion och skapa publicitet kring den nya utställningen Human Nature. Utställningen kretsar kring människans överkonsumtion och dess påverkan på vår natur.
En del av utställningen är en krukväxt som ska symbolisera de miljömässiga hot som vår planet står inför. En bild på blomman livesänds från museets hemsida, och den vattnas endast då nya människor skriver på ett kontrakt om att tänka till kring sin konsumtion och minska den. Växtens status uppdateras även på ett Twitterkonto.
I skrivande stund har 78 personer skrivit på ett shoppingkontrakt och växten har vattnats med 390 milliliter. Om det räcker för att växten ska överleva återstår att se.
Installationen The Human Flower, som Etnografiska tagit fram i samarbete med Ord & Bild. Det är reklambyråns första jobb för myndigheten, sedan man vann upphandlingen för Världskulturmuseerna i början av sommaren.
Ämnen i artikeln:
Ord&Bild