Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

F.d socialdemokrat blir frontfigur i ny valkampanj från Moderaterna

Publicerad: 21 juni 2022, 08:30

Under måndagen publicerade Sofie Wiklund, mångårig socialdemokrat och tidigare ledarskribent på Dala-Demokraten, en debattartikel på Aftonbladet debatt där hon kom ut som medlem i Moderaterna. Det är en del av en större kampanj som partiet nu satsar på – ”Låna ut din röst”.


Ämnen i artikeln:

ModeraternaPolitisk kommunikationNyheter

Ja, Sofie Wiklund har varit ledarskribent på den oberoende socialdemokratiska tidningen Dala-Demokraten, politisk sekreterare för Socialdemokraterna i Borlänge, och jobbat som rektor på ABF-ägda Brunnsviks Folkhögskola 2011 till 2014. Hon beskriver sig själv som uppvuxen i en arbetarfamilj, med en mamma som var undersköterska, och socialdemokratin har alltid varit självklar. Men i dag är hon medlem i Moderaterna. 

I en debattartikel på Aftonbladet förklarar hon hur arbetslösheten och arbetskraftsbristen var det som fick henne att byta sida, efter att ha jobbat med långtidsarbetslöshet i Falun. Men debattartikeln är del av en större kampanj från Moderaterna, som man kallar för Låna ut din röst. Målet är att övertyga ”sidbytare” att rösta för ett maktskifte i höst. Sofie Wiklund är projektledare för kampanjen, som partiet själva inte kallar för kampanj, utan för projekt.

– Som projektledare kommer jag stötta ett antal kommuner där vi bedömer att vi har god chans att vinna, och där det finns ett betydande antal sidbytare. Det är bland annat traditionellt S-ledda kommuner, men där det finns stora utmaningar gällande arbetslöshet, trygghet och kriminalitet.

Hur har ni valt ut kommunerna?
– Dels har vi starka företrädare och konkreta lösningar på de utmaningarna, men också att det finns många sidbytare. Det finns ett par hundratusen personer som står och väger och vi tror att det är de som kan avgöra valet, säger hon.

Sidbytare kan ha vilken bakgrund som helst, både politiskt och personligt, men förenas av att vilja ha ordning och reda, att det ska löna sig att arbeta, och att Sverige ska vara tryggt, menar Sofie Wiklund. 

LÄS OCKSÅ: Finansmarknadsministern startar podcast

Kampanjen utgår ifrån hemsidan Låna ut din röst, där man i dag kan ta del av Sofies berättelse och en uppmaning från partiledaren Ulf Kristersson. Det kommer även successivt fyllas på med historier från andra sidbytare.

Det skulle kunna uttryckas som att försöka ta bort stigmat från att byta sida politiskt, menar Sofie Wiklund.

– Det är ett politiskt ställningstagande, men också ett personligt ställningstagande och ett val att våga betrakta Moderaterna med nya ögon, säger Sofie Wiklund.

Varför har M valt att gå den här vägen?
– Om jag talar ut min egen erfarenhet: jag har varit sosse i femton år och har under de senaste åren kommit fram till att den socialdemokratiska politiken inte fungerar i verkligheten. Socialdemokraterna byggde landet, men nu lägger man grunden till Sveriges förfall, det finns inga lösningar för framtiden, man är kvar i det förflutna. Men, trots att jag såg det och innerst inne visste att jag var moderat, hade jag svårt att erkänna det för mig själv, berättar hon.

– Vi vill bjuda in till samtal. Dels har vi hemsidan, dit vi vill ha trafik så klart. Folk ska kunna höra av sig för att få veta mer, man kan ta del av min berättelse och hur Ulf resonerar, och successivt kommer vi också lyfta fram andra sidbytare berättelser. Vi är ganska många som inte tycker att Socialdemokraterna har rätt svar på Sveriges problem, som att över en miljon människor inte kan försörja sig själva, brottsligheten och energikrisen.

Arbetet är gjort internt, utan hjälp från en byrå, och man vill inte kommentera budgeten annat än att det görs med ”befintliga resurser”. Sofie Wiklund själv kommer vara en aktiv del av arbetet, bland annat genom att göra podcasts och hålla seminarier, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Experter: Politisk kommunikation präglas av rädsla – då ryker influencer-kampanjerna

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.