Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Fackförbundet gör stor kampanjsatsning för att sätta varumärket efter sammanslagningen

Publicerad: 14 Oktober 2020, 10:18

Det har snart gått ett år sedan Jusek och Civilekonomerna blev Akavia. Nu gör fackförbundet en omfattande kampanj med fokus på rörligt för att positionera varumärket.


Ämnen i artikeln:

Chimney

I slutet av 2019 kommunicerades att fackförbunden Jusek och Civilekonomerna kommer att slås samman till det nya varumärket Akavia. Det nya förbundet samlar 130 000 medlemmar
i en bred skara jurister, ekonomer, samhällsvetare, personalvetare, IT- akademiker och kommunikatörer.

Efter tio månader är kännedomen på marknaden fortfarande relativt låg, eftersom Akavia fram till nu inte har kommunicerat brett.

I veckan drar Akavia igång en omfattande reklamkampanj. Fackförbundet har tagit hjälp av Chimney och Figur, Social Industries samt mediabyrån Tre kronor. Kampanjen kommer att synas via social media, med annonser i dags- och lokaltidningar, online-video (t.ex. DN TV) och Stureplanskylten.

Enligt Akavias chef för marknad Elsa  Saboonchi har den största utmaningen varit att  sätta en helt ny organisation på plats och lansera nytt varumärke samtidigt som pandemin.

– Nu behöver våra medlemmar oss som mest. Samtidigt innebär den här svåra tiden att omvärlden i allt högre grad ser facket och ser vår relevans. Akavia spelar en viktig roll i samhället, vilket speglas genom att medlemsantalet ökar. Vår rådgivning och våra digitala tjänster utnyttjas mycket just nu. Det känns viktigt att vi är där för medlemmarna, säger hon till Resumé. 

Målet med kampanjen är att öka kännedomen om Akavia och tydliggöra för potentiella och befintliga medlemmar om Akavias position och målgrupp, människor som har investerat i en akademisk utbildning och vill ha utväxling i arbetslivet. För att differentiera Akavia gentemot andra fackförbund vill varumärket positionera sig som det moderna fackförbundet Med ett ben i grundläggande frågor som tryggad inkomst och rätt lön. Med det andra i den nya tidens verktyg, tjänster och nyvunna kunskaper.

– Kampanjen visar också att vi är mer än ett modernt fackförbund, som vill ha en lösningsinriktad dialog med olika parter och se förändring till det bättre för individen genom gemensamma lösningar. Akavia står för både kunskap och utväxling och i kampanjen visar vi det med rörliga optiska illusioner. Ett studentbibliotek kan i en annan vinkel kan vara skrivbordet för en CFO. Vi visar på utväxling, men kräver samtidigt lite mer av mottagaren.

Hur har det varit att lansera ett nytt varumärke och namn och i en tid där efterfrågan om facklig anslutning ökar?
– Lansering under en pandemi har visat sig ha utmaningar, och som sagt har fackets betydelse och vikten av vad facket gör blivit viktigare. VI har jobbat intensivt, och vi känner arbetsglädje och engagemang när vi får göra skillnad. Detta har gett hela organisationen energi och driv.

– Det ska bli spännande att följa effekten av kampanjen. Medlemmarna känner dock till oss i högre utsträckning och lojaliteten har ökat. Dessutom har vi fått bra respons hos våra studenter som gillar vårt varumärke och maner och antal nya studentmedlemmar är rekordhögt.

Hur har pandemin påverkat ert sätt att arbeta med kommunikationen.
– Vi har lyft fram våra trygghetstjänster tydligare. Så som inkomstförsäkring och karriärtjänster för omställning. Vi har blivit mer digitala och lanserat tre nya digitala karriärtjänster som bland annat hjälper våra medlemmar att hitta dolda jobb. Vi har även startat Studio Akavia där vi sänder alla våra kunskapsseminarier. Vår kommunikation har även fokuserat att lyfta vanliga frågor och stöttat medlemmarna med att förklara allt det nya vad gäller dessa begrepp och regler i tider av corona.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Chimney

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.