Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Fackförbundet i nya konceptet: ”Staten är typ sämst”

Publicerad: 26 maj 2021, 11:30

Hisspitch för statligt anställda i Volts nya koncept för Fackförbundet ST.


Ämnen i artikeln:

VoltFackförbundet ST

Strax innan årsskiftet meddelade Fackförbundet ST att de anlitat Volt som ny reklambyrå. Nu presenterar parterna sitt nya reklamkoncept ”Sverige börjar här”. ST representerar medlemmar som jobbar statligt och i de första sekunderna av den nya kampanjen slår de fast att ”Staten är typ sämst”. Därefter följer en hisspitch där huvudkaraktären berättar att staten är bland de sämsta arbetsgivarna när det kommer till trygga anställningar, varför Fackförbundet ST behövs.

– Fackförbundet ST slåss för alla dom människor som varje dag går till jobbet och ser till att Sverige fungerar som det ska. Det är allt från brevbärare, tågförare till handläggare på Arbetsförmedlingen och Skatteverket. Om det svenska samhället ska fungera måste också dom här människorna få rätt förutsättningar att utföra sina viktiga jobb. Det är här Sverige börjar, med ST:s medlemmar, deras arbete och arbetsvillkor, säger Helena Sjökvist, planner på Volt.  

Filmerna i det nya konceptet är regisserade av Marcus Svanberg på Bleck.

– Det är tyvärr en myt att en anställning inom staten är trygg och säker. Därför vill vi lyfta fram den verklighet många av våra medlemmar lever i dagligen med ständigt ökande krav, nedskärningar, otrygga anställningar och påtaglig stress. Det här är frågor vi arbetar med dagligen i syfte att förbättra situationen för våra medlemmar. Vi kritiserar staten som arbetsgivare för att vi vill få till reell förändring, säger Anna Fairbrass, enhetschef på Fackförbundet ST. 

Arbetsgrupp

Arbetsgrupp ST: 

Anna Fairbrass, enhetschef  

Jeanette Ramnitz Ekedahl, biträdande enhetschef 

Susanna Warhammar, kampanjprojektledare 

Julia Ohlin, kampanjprojektledare 

 

Arbetsgrupp Volt: 

Elisabet Fischer, copywriter  

Helena Sjökvist, planner  

Helena Lindkvist, final art 

Jörgen Berglund, art director 

Jörn Arnell, projektledare 

Sofia Heinig, produktionsledare

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

VoltFackförbundet ST

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.