Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Fackförbundet ST sätter ljus på dem som tar hand om Sverige i krisen

Publicerad: 1 April 2020, 09:48

Fackförbundet ST:s nya kampanj är framtagen av Volontaire och kommer gå utomhus i storstäder, nationell dagspress och online.

Foto: Pressbild

I en ny kampanj framtagen vill Fackförbundet ST locka fler medlemmar genom att sätta ljus på de människor som jobbar hårt bakom kulisserna med omställningen av Sverige under coronapandemin.


Ämnen i artikeln:

VolontaireCoronavirusetKampanj

Coronakrisen har gjort att antalet varsel nått rekordsiffror. När Arbetsförmedlingen i början av veckan presenterade statistik över hur många som varslats i mars stod det klart att varslen inom kommunikationsbranschen nästan tredubblats. Den tuffa situationen innebär högsäsong för fackförbunden, varav flera har sett en kraftig tillströmning av nya medlemmar de senaste veckorna. 

Nu lanserar Fackförbundet ST, det största fackförbundet inom statlig verksamhet, en ny kampanj tillsammans med Volontaire men målet att rekrytera nya medlemmar. Med budskapet ”Vi söker dig som lägger grunden för Sverige” vill Fackförbundet ST belysa hur viktiga medlemmarna, som bland annat jobbar inom statliga myndigheter och verk, universitet och högskolor, är för att landet ska fungera. 

LÄS MER: DIK om coronakrisen: ”Vi får dystra signaler från byråerna”

Kampanjen är en del av konceptet ”När du mår bra, mår Sverige bra” som handlar om att lyfta fram och hylla de som jobbar på uppdrag av staten och öka förståelsen för hur viktiga deras arbetsvillkor är för hela landet.

Kampanjen består av porträtt på anställda i statlig verksamhet, som tittar på Sverige från olika platser runtom i landet. Någon kontrollerar tågspåret, någon är ute på fält, någon delar ut post och någon ska precis hålla en föreläsning på universitetet. Enligt Fackförbundet ST symboliserar bilderna deras position som Sveriges ryggrad.

– Vi ville lyfta att det finns ett fackförbund som backar alla de människor som just nu jobbar hårt bakom kulisserna med omställningen av Sverige under den här kritiska perioden. Vi vill att de ska veta att det finns ett förbund som har deras rygg när deras arbete just nu är viktigt för att Sverige ska fungera, säger Nina Peldán, copywriter på Volontaire, i ett pressmeddelande. 

Anna Fairbrass, enhetschef kommunikation och påverkan Fackförbundet ST, kommenterar:

– Våra medlemmar har ett oerhört viktigt jobb just nu och det känns extra angeläget att vi går ut och kommunicerar att vi finns här för att trygga deras arbetsvardag, säger Anna Fairbrass, enhetschef kommunikation och påverkan Fackförbundet ST.

Kampanjen kommer gå utomhus i storstäder, nationell dagspress och online.

Arbetsgrupp

Byrå: Volontaire

Projektledare/kundansvarig: Elin Thunblom

Copywriter: Nina Peldán

Art Director: Felix Nilsson

Creative Director: Klaudia Klang

Strateg/planner: Patrick Kampmann

Produktionsledare: Hannah Håål

PR: Clara Fröberg

Fackförbundet ST, uppdragsgivare

Anna Fairbrass: Enhetschef kommunikation och påverkan

Jeanette Ramnitz Ekedahl: Biträdande enhetschef

Julia Ohlin: Projektledare

Produktionsbolag: Acne Photography

Fotograf: Daniel Griffel

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.