Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Fairtrade Sverige slopar all utomhusreklam – satsar på storytelling digitalt

Publicerad: 7 Oktober 2020, 12:22

Från Fairtrades höstkampanj.

Coronapandemin har fått Fairtrade Sverige att tänka nytt. I år slopas den breda utomhusreklamen till förmån för en rörlig kampanj som ska öka förståelsen för hur kaffepaketet i matbutiken kan påverka livet till det bättre för varje enskild odlare.


Ämnen i artikeln:

Reform Act

Fairtrade Sverige har tidigare satsat stort på bred reklam utomhus, landet runt. Coronapandemin har dock gett tid till eftertanke, och man har nu lagt om sin strategi. Medan utomhusreklamen slopas helt är det i stället fullt fokus på en bred digital satsning, för att möta konsumenternas förändrade beteenden. 

Den årliga höstkampanjen gör nedslag hos odlare på platser som Elfenbenskusten och Kenya för att fånga upp hur livet påverkats av Fairtrade.

– I år gör vi en mer intim och personlig kampanj där konsumenterna får möta dem som odlar vårt kaffe via mycket rörligt material. Vi satsar mer än tidigare år på storytelling där odlarna själva får berätta om de utmaningar de står för – som också förstärkts till följd av pandemin, säger Anna-Katarina Kylliäinen, kampanjansvarig på Fairtrade, i ett pressmeddelande.

Kampanjen är framtagen tillsammans med kampanjbyrån Reform Act, som tagit fram en sajt för ändamålet. 

Reklamen kommer också att synas i fysisk form via stora butiksexponeringar. Filmerna kommer också att synas i reklampauser på TV4 under vecka 41 och 42. 

– Tidigare har vi fokuserat på att få Fairtrade att synas brett, med ett uppskruvat formspråk och produkterna i centrum. I år vill vi tydligare koppla ihop det med den faktiska nyttan Fairtrade gör. Fler konsumenter behöver förstå kopplingen mellan det där kaffepaketet i matbutiken och att ett barn får bättre möjligheter att gå i skolan. För att lyckas med det kändes det naturligt att fokusera på digital kommunikation, speciellt ett år som det här när fler sitter hemma framför datorerna, säger Jenina Dahlberg, strategisk projektledare på Reform Act.

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reform Act

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.