Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanj

Familjedrivna småföretaget utmanar storkedjornas julkampanjer

Publicerad: 5 December 2019, 12:43

Den walesiska familjedrivna järnhandlaren Hafod Hardware visar hur långt det går att komma trots en kraftigt begränsad budget. Med julkampanjen ”Be A Kid This Christmas” väcker affären uppmärksamhet på sociala medier och blir omskriven i medierna.


Ämnen i artikeln:

JulkampanjJohn Lewis

Den familjedrivna järnhandlaren Hafod Hardware, som sedan 1895 har funnits i den walesiska staden Rhayader, får uppmärksamhet för sin julkampanj. The Independent skriver att trots den blygsamma budgeten på 100 pund, cirka 1 250 kronor, har järnaffären med reklamfilmen ”Be A Kid This Christmas” lyckats utmana de stora retailkedjornas pampiga, påkostade julkampanjer. Filmen har fått nära en halv miljon visningar sedan lanseringen den 1 december och har enligt tidningen fått tusentals hyllningar på sociala medier. 

I den två minuter långa reklamfilmen medverkar fyra generationer av den familj som äger Hafod Hardware, men i centrum står den två år gamla Arthur Jones. Med en nyinspelad version av Alphavilles ”Forever Young” i bakgrunden följer filmen Arthur Jones under en arbetsdag i butiken, då han i en glad anda utför arbetsuppgifter såsom att reparera en träkvast med ett elektriskt verktyg, svabba golvet, stapla varor i hyllorna och betjäna kunder i kassan. När Arthur i slutet av dagen lämnar jobbet och plockar upp en julgran som står lutad utanför butiken förvandlas han till en vuxen person och kampanjens tagline ”Be A Kid This Christmas” framträder i bild. 

Enligt The Independent är det tredje året i rad som Haford Hardware lanserar en julkampanj, och enligt Tom Jones, pappa till Arthur och den som skapat filmen tillsammans med filmmakaren Josh Holdaway, säger till tidningen att folk ofta kommer in i butiken för att fråga om julkampanjerna. 

– Folk jämför alltid våra videos med John Lewis och vi försöker förmedla samma budskap som mångmiljonskampanjerna gör, säger han till The Independent.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

JulkampanjJohn Lewis

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.