Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 6 april 2020, 12:50
Nu hyllas byråns kampanj för 1177 Vårdguiden och Region Stockholm i sociala medier.
Inom kristendomen uppmärksammas långfredagen för att minnas Jesus korsfästelse och död på Golgata. Under större delen av 1900-talet hölls under långfredagen inga tillställningar med undantag för förlängda gudstjänster, affärer höll stängt och barn fick inte leka. Reglerna var till och med 1969 en lag, det så kallade nöjesförbudet.
Coronaviruset covid 19:s spridning har lett till att många dagar liknar den traditionella långfredagen, något reklambyrån Familjen helgen innan påskveckan tog fasta på. Kunderna 1177 Vårdguiden och Region Stockholm ville nå ut med information som uppmanade läsarna att stanna hemma i påsk, en rekommendation som flera gånger understrukits av Folkhälsomyndigheten och statsepidemiolog Anders Tegnell.
Resultatet blev en annons där hela vecka blivit ”långdagar”. Sedan annonsen publicerades har den på flera håll uppmärksammats och hyllats, både i och utanför branschsammanhang. Copywritern bakom annonsen är Frida Omsén.
Hur kom ni på idén?
– För många har dagarna under den här pandemin känts annorlunda och kanske lite långtråkiga, och ur den frustrationen föddes idén. Vi ville kommunicera vikten av att fortsätta att stanna hemma – även under påskledigheten som många ska ha nu, skriver hon i ett mejl till Resumé.
Hur har responsen varit?
– Lång. Tack.
Kampanjen har gått i dagspress och i sociala medier.
Arbetsgrupp Familjen
Frida Omsén - Senior Copywriter
Patricia Miodek - Art Director
Elin Eskilsson - Designer
Henrik Berglund - Digital Producer
Anders Wikström - Graphic Designer
Victor Forsberg - Client Manager
Hanna Ternström - Client Director