Kampanj
Familjen tänder kalenderljus för 24 mördade kvinnor
Publicerad: 2 december 2022, 08:51
I årets julkampanj kastar Alla Kvinnors Hus nytt ljus på det dödliga våldet mot kvinnor i Sverige.
2021 mördades 24 kvinnor, många av en närstående. Enligt polisen väntas också anmälningarna av våld i nära relationer bli fler under julen. Alla Kvinnors Hus är Sveriges största kvinnojour, för att uppmärksamma den mörka statistiken har man i år tagit fram ett kalenderljus – Alla Kvinnors Ljus - med 24 namn, ett för varje kvinna som mördades under förra året.
– Vår kampanj blir en påminnelse till den nya regeringen att vår kamp mot våld i nära relation aldrig slocknar, och att vi är många som begär en förändring i frågan, säger Ann Isaksson verksamhetschef på kvinnojouren Alla Kvinnors Hus i ett pressmeddelande.
Reklam- och designbyrån Familjen ligger bakom kampanjen som är framtagen pro bono.
— Alla Kvinnors Hus spelar en viktig roll i att hjälpa vuxna och barn som utsatts för våld i nära relation. Deras outtröttliga engagemang har berört oss på djupet. Om vi med denna kampanj kan belysa deras viktiga arbete och få fler att stödja dem blir vi mycket stolta. I kommunikationen lyfter vi ett klassiskt julfenomen – kalenderljuset – men den mysiga känslan byts snabbt ut när man ser de efterföljande namnen och förstår kontexten, säger Oskar Ferm och Lia Merkel, kreatörer på Familjen, i en kommentar.
Kalenderljuset är handstöpt av Brynge ljusstöperi och kommer i en specialdesignad förpackning. Ljuset har skickats ut till nyckelpersoner och influencers. Varje dag fram till jul ses ljuset brinna ned på digitala skärmar. Vid Sergels torg i centrala Stockholm finns en specialbyggd utomhustavla som består av ett stort tredimensionellt ljus. Allt i samarbete med JCDecaux. Dessutom består kampanjen av poddsamarbeten, audio, print och sociala medier. Den 1 december kl. 18.00 hålls även en ljusmanifestation – 24 minuter för 24 mördade kvinnor – i Vitabergsparken på Södermalm.
Foto: arigato
Ljuset säljs på allakvinnorsljus.se. Pengarna går oavkortat till Alla Kvinnors Hus arbete mot våld i nära relationer.
Arbetsgrupp
Alla kvinnors Hus
Ann Isaksson, verksamhetschef
Emma Richardsson, kommunikatör
Familjen
Nina Amjadi, CEO
Karin Hamberg, Hanna Ternström Client Director
Annika Elfving, Account Manager
Oskar Ferm, Art Director/Creative Lead
Lia Merkel, Copywriter/Creative Lead
Elin Eskilsson, Designer/Design Lead
Johan Helander, Creative Director
Johan Olsson, Graphic Designer
Anders Wikström, Final Art
Josefin Svensson, Philip Israelsson, Copywriter intern
Alexandra Karsberg, Micaela Gyllerström, Art Director intern
Henrik Berglund, Photographer
KJ Sanfer, Motion Designer
Filip Tomic, Paid Media Manager
Julia Cederblad, Paid Media Manager intern
Studio Mint
Karl Vestklev, Producer / Senior Retoucher
Anton Forsberg, Digital Artist
Pimm Stockholm
Kristine W. Lium, Creative & Conceptual Director
JCDecaux
Malin Otterström, kommunikationschef