tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Familjen tänder kalenderljus för 24 mördade kvinnor

Publicerad: 2 december 2022, 08:51

I årets julkampanj kastar Alla Kvinnors Hus nytt ljus på det dödliga våldet mot kvinnor i Sverige.

Ämnen i artikeln:

FamiljenNyheter

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se


2021 mördades 24 kvinnor, många av en närstående. Enligt polisen väntas också anmälningarna av våld i nära relationer bli fler under julen. Alla Kvinnors Hus är Sveriges största kvinnojour, för att uppmärksamma den mörka statistiken har man i år tagit fram ett kalenderljus – Alla Kvinnors Ljus - med 24 namn, ett för varje kvinna som mördades under förra året. 

– Vår kampanj blir en påminnelse till den nya regeringen att vår kamp mot våld i nära relation aldrig slocknar, och att vi är många som begär en förändring i frågan, säger Ann Isaksson verksamhetschef på kvinnojouren Alla Kvinnors Hus i ett pressmeddelande. 

Reklam- och designbyrån Familjen ligger bakom kampanjen som är framtagen pro bono. 

— Alla Kvinnors Hus spelar en viktig roll i att hjälpa vuxna och barn som utsatts för våld i nära relation. Deras outtröttliga engagemang har berört oss på djupet. Om vi med denna kampanj kan belysa deras viktiga arbete och få fler att stödja dem blir vi mycket stolta. I kommunikationen lyfter vi ett klassiskt julfenomen – kalenderljuset – men den mysiga känslan byts snabbt ut när man ser de efterföljande namnen och förstår kontexten, säger Oskar Ferm och Lia Merkel, kreatörer på Familjen, i en kommentar. 

 

Kalenderljuset är handstöpt av Brynge ljusstöperi och kommer i en specialdesignad förpackning. Ljuset har skickats ut till nyckelpersoner och influencers. Varje dag fram till jul ses ljuset brinna ned på digitala skärmar. Vid Sergels torg i centrala Stockholm finns en specialbyggd utomhustavla som består av ett stort tredimensionellt ljus. Allt i samarbete med JCDecaux. Dessutom består kampanjen av poddsamarbeten, audio, print och sociala medier. Den 1 december kl. 18.00 hålls även en ljusmanifestation – 24 minuter för 24 mördade kvinnor – i Vitabergsparken på Södermalm. 

Foto: arigato

Ljuset säljs på allakvinnorsljus.se. Pengarna går oavkortat till Alla Kvinnors Hus arbete mot våld i nära relationer. 

Arbetsgrupp

Alla kvinnors Hus 

Ann Isaksson, verksamhetschef

Emma Richardsson, kommunikatör


Familjen 

Nina Amjadi, CEO

Karin Hamberg, Hanna Ternström Client Director 

Annika Elfving, Account Manager 

Oskar Ferm, Art Director/Creative Lead

Lia Merkel, Copywriter/Creative Lead 

Elin Eskilsson, Designer/Design Lead

Johan Helander, Creative Director 

Johan Olsson, Graphic Designer

Anders Wikström, Final Art

Josefin Svensson, Philip Israelsson, Copywriter intern

Alexandra Karsberg, Micaela Gyllerström, Art Director intern

Henrik Berglund, Photographer 

KJ Sanfer, Motion Designer 

Filip Tomic, Paid Media Manager 

Julia Cederblad, Paid Media Manager intern


Studio Mint 

Karl Vestklev, Producer / Senior Retoucher

Anton Forsberg, Digital Artist

Pimm Stockholm

Kristine W. Lium, Creative & Conceptual Director


JCDecaux

Malin Otterström, kommunikationschef 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev