Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Fintechbolaget Safello citerar Flashback i sin nya kampanj, ”Make crypto boring”

Publicerad: 18 oktober 2021, 11:47

Printannons i Dagens Industri.

Svenska fintechbolaget Safello går i dag ut i sin första breda kampanj, Make crypto boring. Kampanjen är utvecklad tillsammans med Animal och Keybroker. ”Vårt mantra har sedan start varit 'Boring is good',” säger marknadschefen.


Ämnen i artikeln:

BitcoinAnimalKeybrokerFlashback

Kryptovalutor har varit en av de hetaste trenderna i finansvärlden. Dogecoin, litecoin, ethereum, det finns i dag över 6000 olika typer av krypto. I september blev El Salvador först i världen med att göra bitcoin till en officiell valuta. Men kryptovalutorna går upp och ner i värde, och har hög volatilitet. Det har skapats en hel subkultur på sociala medier om krypto-influencers, som tipsar sina följare om hur man kan bli rik snabbt.

Safello, en nätmäklare med bas i Sverige, vill i stället göra krypto tråkigare, och på så sätt öka förtroendet och uppmuntra de som är nyfikna på krypto att våga testa.

– Vi riktar oss till de som hört talas om krypto och är nyfikna att veta mer. Det är en väldigt bred målgrupp i dag, vilket har möjliggjort att vi har dryga 200 000 svenska användare på plattformen. Hos oss handlar gemene man eller företag som värdesätter trygghet och användarupplevelsen, helt enkelt, säger Safellos marknadschef Karl Garberg.

Kampanjen går ut brett i dag, bland annat med print i Dagen Industri, i kollektivtrafiken och digitalt. Make crypto boring är utvecklad i samarbete med byråerna Animal och Keybroker.

Att intresset för krypto har blivit så stort kommer främst från att man associerar det med höga prisuppgångar, enligt Karl Garberg.

– Under senaste året har vi sett nya typer av aktörer, så som institutionellt kapital och banker i framför allt USA, investera i krypto samtidigt som vi ser en ökad inflation på många marknader. Vi har också sett ett enormt intresse för NFT:s (non-fungible tokens, reds. anm.) i och med årets rekordförsäljningar på auktionshus som Christie’s och Sotheby's som säkerligen breddat målgruppen ännu mer. Kombinationen av det institutionella och det kulturella har lett till både prisuppgång och ökat intresse.

I kampanjen citeras en användare från Flashback forum, som kritiserar Safello för att vara ”100 procent rumsrena”. Och det är precis det som man vill göra tydligt med kampanjen.

Vilken position har ni i den svenska krypto-sektorn?
– Safello är ledande på den svenska marknaden i dag, både sett till antal användare men också när det kommer till vår produkt. Vi har aktivt tagit positionen som den trovärdiga aktören vilket vi tror varit en viktig förutsättning för vår höga tillväxttakt. Vårt mantra har sedan start varit ”Boring is good” som i kontexten handlar om att vara den trygga och kanske lite tråkiga aktören i en bransch som rör sig i ett snabbt tempo åt olika håll dygnet runt. 

Att investera i krypto är förenat med en hel del risker. Hur förmedlar ni det till era kunder?
– Precis som alla investeringar så är handel med kryptovalutor förenat med risker. Det är bitvis mycket hög prisvolatilitet på bitcoin och ethereum (de två största kryptovalutorna och de två du kan köpa hos Safello, reds. anm.). Vi försöker aktivt utbilda svenskar i hur krypto och i synnerhet bitcoin fungerar, det gör vi främst på vår utbildnings-portal men även på våra egna plattformar. Vi jobbar också mycket i bakgrunden tillsammans med brottsbekämpande myndigheter och är registrerade hos Finansinspektionen, säger Karl Garberg.

Bild 1/3  

Arbetsgrupp

Safello: 

Karl Garberg, CMO 

Philip Bratt, Brand Designer 

Evelina Appelskog, PR & Communications Manager 

Niklas Lundbäck, CPO 

Frank Schuil, CEO 

 

Animal: 

Herman Vieweg, CD 

Lars Staffas, Account Director 

Gustav Lindberg, copywriter 

Jakob Eriksson, AD 

Cornelia Röstlund, Production Manager 

Simon Åslund, Content Designer 

 

Keybroker:

Lars Ohlson, Media advisor 

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.