Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Firar börsnoteringen med global kampanj – graverar sina löften i stål

Publicerad: 12 september 2022, 12:30

Att försäkra kunder och medarbetare om att produkter, relationer och värderingar kvarstår när ett bolag förändras är fokus i Alleimas nya kampanj. I den globala marknadskampanjen, ”The Unbreakable Contract”, graverar Alleima sina löften för framtiden i stål.


Ämnen i artikeln:

KampanjReklamSandvikNyheter

I våras beslutades att Alleima, tidigare Sandvik materials technology, skulle skiljas från industrikoncernbolaget Sandvik och noteras på Stockholmsbörsen. Namnet Alleima är en kombination av orden ”alloy”, som betyder legering, och ”material” – två av bolagets fokus.

Kampanjen ”The Unbreakable Contract” rullas ut globalt på företagets nyckelmarknader och i lanseringsfilmen visas hur ett stålkontrakt smids av det egna höglegerade stålet med löften för bolagets framtid.

– Vi är ett över 160-årigt gammalt bolag med en fantastisk historia. Vi har många och långvariga relationer till kunder, medarbetare och partners både lokalt och globalt. Därför är det mycket viktigt att försäkra dem om att våra värderingar, våra högkvalitativa produkter och lösningar är desamma även om namnet och varumärket förändras, säger Elja Nordlöf, kommunikationsdirektör på Alleima.

Tre bolag inom strategi- och kommunikationsgruppen ARC har varit involverade i arbetet med att ta fram och utveckla det nya varumärket: Kurppa Hosk har bidragit med varumärkesstrategi, namngivning och design, Animal har tagit fram lanseringskampanjen och Curamando har stått för medieval.

– Ett kontrakt är ett löfte som går att relatera till, det är något som inte får brytas. Att dessutom skapa det i stål, format ur det förflutna blir en stark och tydlig symbol för företagets utveckling in i framtiden, säger August Laustsen och Amanda Julin, kreatörer på Animal.

Utöver lanseringsfilmen innehåller kampanjen korta filmer anpassade för sociala medier där kontraktet utsätts för eld, vatten och kyla för att demonstrera stålets kvalitet, och för att förstärka budskapet att löftena är obrytbara. Det fysiska kontraktet kommer att ställas ut på huvudkontoret i Sandviken, och turnera valda mässor runtom i världen där Alleima deltar.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Stina Eriksson

s.eriksson.resume@resume.se

Ämnen i artikeln:

KampanjReklamSandvikNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.