Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 18 Maj 2020, 08:05
Rensade kalendrar har fått fler att ge sig ut i naturen, det tar WWF tillvara på i sin årliga sommarkampanj.
Ämnen i artikeln:
WWFSedan coronaviruset slog till har vi från myndighets- och regeringshåll uppmanats om att hålla social distans och avstå från sociala sammankomster som födelsedagskalas, bröllop och liknande. Den tomma kalendern har fått många att under helgerna ge sig ut på utflykt i naturen, något WWF i sin senaste kampanj försöker dra nytta av. När fler ger sig ut i skog och mark eller spenderar sina semestrar på landet vill de få dem att lägga märke till och uppskatta den svenska naturen.
– Vi vill inspirera svenska folket att upptäcka skönheten och de unika upplevelser som vår natur bjuder oss på. Samtidigt står naturen inför allvarliga hot som ohållbart skogsbruk, övergödning och förlust av arter. Med satsningen vill uppmärksamma vad naturen ger oss och skapa engagemang. Vi måste agera kraftfullt för att bevara den för kommande generationer, säger Lisbeth Larsson, kommunikationschef på WWF.
Utöver att tipsa om natursköna resmål uppmärksammar WWF även flera utrotningshotade arter. Byråerna bakom kampanjen är Brandline som haft kreativt ansvar medan Heep ansvarat för strategi och medieplanering. Kanaler som används är främst digitala medier, press, live-streamade event och annonsering i print och på SJ:s tåg.
Ämnen i artikeln:
WWF