Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Fler missbrukar spel under corona – Spelinspektionen släpper kampanj

Publicerad: 17 November 2020, 11:22

En ny kampanj från Spelinspektionen ska öka kännedomen om Spelpaus.se, om möjliggör för spelmissbrukare att stänga av sig från spel om pengar. Bakom kampanjen står Blomquist Communication.


Ämnen i artikeln:

Spelinspektionen

Coronapandemin har som bekant begränsat möjligheten till fysiska sammankomster och aktiviteter, och uppmanat till social distansering och att stanna i hemmet. Det har lett till att spelmissbruket ökat, enligt en undersökning gjord av Lunds universitet. Med bakgrund i situationen har även Spelinspektionen fått i uppdrag av regeringen att öka kunskapen om möjligheten att stänga av sig från spel via tjänsten Spelpaus.se. Nu följs sommarens informationskampanj upp med en mindre kampanj som kommer att synas fram till mitten av januari. 

– Vi följer nu upp med en kampanj med banners på olika webbplatser. Den här gången har vi speciellt fokus på att nå ut till kvinnor, anhöriga till problemspelare samt personer med annat modersmål än svenska, säger Anders Sims, kommunikationschef på Spelinspektionen, i ett pressmeddelande. 

Kampanjen består av 13 olika buskap och är framtagen tillsammans med Blomquist Communication.

– Med den här satsningen vill vi framför allt informera om att Spelpaus.se finns, men även uppmärksamma spelare och anhöriga på beteenden som kan vara tecken på spelproblem, säger Anders Sims.

Spelpaus.se har funnits sedan den svenska spelmarknaden omreglerades 2019. Cirka 58 000 spelare är just nu avstängda. 

– Enligt en ny undersökning ökade andelen spelare online som känner till Spelpaus.se, från 54 procent förra året till 71 procent i år. Det är bra, men kan bli ännu bättre, säger Anders Sims.

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Spelinspektionen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.