Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Folkoperan använder broccolimetoden för att få barnen att välja opera.

Publicerad: 27 Januari 2020, 14:13

Folkoperan vill locka en ung publik tillsammans med McCann Stockholm.


Ämnen i artikeln:

McCann StockholmFolkoperan

Opera är en underhållningsform som inte i första hand är förknippad med en ung publik något som Folkoperan vid flera tillfällen har försökt utmana med hjälp av nya, okonventionella föreställningar, och i marknadskommunikation.

Nu sätter Folkoperan upp Coraline, en äventyropera för hela familjen baserad på bygger på Neil Gaimans fantasyhistoria. Kommunikationen tar utgångspunkt i insikten att opera inte är förstahandsvalet av upplevelse för barn och lösningen blev – broccolimetoden.

Folkoperan närmar sig målgruppen från ett annat håll och visa att opera också är humor och spänning. Samtidigt vill Folkoperan att barnen ska känna att det är deras eget val. Inför föreställningen vill de ge föräldrarna ett verktyg för att få med sina barn. Genom att låta barnen välja mellan opera och något annat som de vanligtvis inte väljer, nämligen broccoli.

Under ett par veckor framöver kommer kampanjen Broccoli vs Opera att instruera föräldrar hur de kan utmana sina barn med broccolimetoden. Som inspiration har Folkoperan och McCann tagit fram en experimentfilm med 26 medverkande barn, där majoriteten av barnen valde opera. Under kampanjen kommer det bland annat också delas ut broccoli på platser i stan, istället för reklamflyers.

– Opera är magiskt och vi på Folkoperan vill att även barn skall upptäcka detta. Coraline är en spännande fantasyopera och en perfekt ingångsopera som vi är säkra på kommer att inspirera till fler operabesök” säger Susanne Reuszner, kommunikationschef på Folkoperan.

– Reklam handlar ofta om att hitta genvägar för att nå fram till målgruppen. I det här fallet räckte inte ett erbjudande, och därför använde vi oss av ett motbjudande, säger  Erik Nyström, copywriter på McCann i en kommentar.

Coraline rekommenderas från 9 år och Spelas på Folkoperan från den 15 februari till 8 mars.

 

Arbetsgrupp

Kund: Folkoperan

Byrå: McCann

Byråproducent: Markus Ahlm

Regissör: Peter Hansson

Produktionsbolag: Balthazar Film

Producent: Carl Linder

Music Supervision: Gino Music Supervision

Composer: Max Linder

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

McCann StockholmFolkoperan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.