onsdag22 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Fonduppstickaren vill få svenskar att chansa smartare

Publicerad: 24 maj 2022, 13:11

Efter flera år präglade av hög spekulation och unikt tillväxt på aktiemarknaden har risken på börsen delvis fallit i glömska – det vill Fondo ändra på med sin nya kampanj som tagits fram av Borg Owilli.

Ämnen i artikeln:

Borg & OwilliNyheter

R

Redaktionen

red@resume.se


Fondo har byggt en egen fondplattform och erbjuder låga avgifter. I första kampanjen väljer de ändå att fokusera på någonting helt annat. I kampanjen, som har tagits fram tillsammans med Borg Owilli, uppmanar Fondo svenskarna att ”chansa smartare” när de investerar.

– Att likställa investeringar med att chansa kommer sannolikt få vissa att höja på ögonbrynen men för oss handlar det om att påminna folk om att investeringar alltid medför vissa risker. Hur ska man överhuvudtaget kunna förhålla sig till risk om man inte erkänner att den existerar? Valet att inte tala om pris föll sig också naturligt. Det är ju först när man inser att fonder är ett smart sätt att minska sin riskexponering som priset blir en fråga, och då möter vi dem med marknadens lägsta, säger bolagets CMO Daniel Eneroth i ett pressmeddelande.



Kampanjens första uttag rullades ut för några veckor sedan och är en kraftigt förstorad version av en varningstext som finansbranschen i regel försöker hålla så liten som möjligt. I slutet av förra veckan kom nästa uttag som syftar till att visa hur folk borde tänka i investeringssammanhang genom att helt enkelt inkludera ett ”kanske” i tankeprocessen.

– Det är alltid roligt att få bidra med nya perspektiv och utmana etablerade synsätt. Genom att uppmärksamma risk – i en bransch som helst gömmer den – bidrar Fondo till ett sundare förhållningssätt till investeringar samtidigt som de också skapar en naturlig ingång till att presentera styrkor med fonder, som exempelvis möjligheten till riskspridning, säger Vincent Janér, varumärkesstrateg och planner på Borg Owilli i en kommentar.

Kampanjen kommer synas i print, digitalt och utomhus under de närmaste veckorna.

Arbetsgrupp

Fondo

Daniel Eneroth, CMO

Olof Cristofersson, CEO

Emma Lantz, Art director

Klara Zellman, Copywriter


Borg Owilli

David Borg, Kundansvarig

Erik Reimers, Creative director

Vincent Janér, Planner

Isak Gidlund, Copywriter

Philip Kullgren, Copywriter

Yasin Lekorchi, Art director

Bill Hall, projektledare

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev