Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Försäkringsbolaget sätter in adblocker på sina egna annonser

Publicerad: 12 Augusti 2020, 09:56

Försäkringsutmanaren Hedvig gör det nu möjligt att blockera deras annonser på Facebook. ”Alla kan inte älska allt vi gör”, säger Petter Swanberg, creative lead på Hedvig.


Ämnen i artikeln:

Hedvig

Försäkringsbolaget Hedvig grundades 2018 och har sedan dess odlat bilden som utmanaren till de större och äldre försäkringsbolagen. Bland annat har man i en utomhuskampanj, med glimten i ögat, drivit med sina konkurrenter genom att jämföra sina betyg på recensionsplattformen Trustpilot. 

Nu gör de ytterligare ett modigt drag i sin marknadsföring, och inför en adblocker för sina egna annonser. Blockeringen görs möjlig via en plug-in i webbläsaren Chrome och aktiveras när användaren är inne på Facebook. I dagsläget funkar det enbart på datorer. 

– Vårt mål är att skapa så pass intressanta annonser att ingen någonsin skulle vilja blocka dem, men för ett tag sedan skrev någon till oss att våra Facebook-annonser var irriterande. Så vi tog helt enkelt fram en adblocker för de som inte vill ha våra annonser i deras flöden. Alla kan inte älska allt vi gör, säger Petter Swanberg, creative lead på Hedvig. 

Hur ser ni på risken kring att köpa medieutrymme om en majoritet sedan skulle visa sig blocka era annonser?
– Den stora risken är att göra ointressant kommunikation och distribuera den på ett irriterande sätt. Om man tar steget och installerar vår adblocker har vi antagligen redan misslyckats, och då är det här vårt sätt att be om ursäkt på, säger Evelina Rönnung, creative lead på Hedvig. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Hedvig

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.