Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 18 november 2021, 14:26
Hade du ätit människokött för att rädda mänskligheten? Det är utgångspunkten i Livsmedelsföretagens nya reklamfilm ”Eat a Swede” som ska väcka liv i frågan om hållbar livsmedelsproduktion. Kampanjen är framtagen av McCann Stockholm och filmen regisserad av Daniel Hallberg.
– Jag har ätit människokött ganska länge nu, och jag är inte galen.
Så inleds den arton minuter långa reklamfilmen från Livsmedelsföretagen och McCann. Vi följer forskaren Erik Karlsson som ställer en enkel, men högst relevant fråga: hur får vi maten att räcka till en växande befolkning? I dag lever 811 miljoner människor med konstant hunger, enligt The Hunger Project. Inte i svält, utan i hunger.
Forskaren i reklamfilmen föreslår att vi odlar fram kött i labb. Men det finns en twist: han vill använda människoceller. Under parollen ”Eat a Swede” försöker han övertyga såväl investerare som en fokusgrupp att det här är lösningen på klimatkrisen. Ett försök görs också att rekrytera den svenska skådespelaren Alexander Skarsgård för att donera celler för att odla köttet. Människokött, odlat från celler, är enligt forskaren i filmen den enda etiska köttprodukten.
– Det är den enda produkten där vi faktiskt har samtycke till att äta den.
”Eat a Swede” lanserades globalt den 17 november. I slutet av filmen hänvisas tittaren till sajten med information om hur den svenska livsmedelsindustrin arbetar för att ställa om till hållbar produktion. McCann Stockholm är huvudbyrå för kampanjen och FLX är produktionsbolag.
– Det krävs någonting annorlunda för att nå igenom bruset och annorlunda väcker alltid känslor. Vi hoppas att ”Eat a Swede” kan bli startskottet för en diskussion om hur vi med gemensamma krafter kan förverkliga omställningen till hållbar produktion, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.
– Efter den här lanseringen tycker jag att Livsmedelsföretagen kan titulera sig som en av Sveriges just nu modigaste reklamköpare och förhoppningsvis lyckas kampanjen göra dem rättvisa, säger Erik Nyström, copywriter på McCann.
År 2050 kommer jordens befolkning uppgå till 10 miljarder, och om man ska lyckas skapa tillgång till näringsriktig mat utan klimatförstörelse måste livsmedelsproduktionen ställas om. Det är vad svenska Livsmedelsföretagen vill uppmärksamma med filmen.
– Hur kan vi producera mat till 2000 miljoner fler och samtidigt minska klimat- och miljöpåverkan till så nära noll som möjligt? Den svenska livsmedelsindustrin har inte alla svaren men vi tror att vi har några av dem. Våra företag är världsledande när det gäller hållbarhet och mycket av det vi har gjort för att komma så här långt kan kopieras av andra. Men takten i omställningen till hållbar produktion måste öka och för att det ska hända behöver industrin rätt förutsättningar, både politiskt och ekonomiskt, säger Lars Appelqvist, ordförande för Livsmedelsföretagens styrelse.
I filmen förklarar forskaren Erik Karlsson att om man nu är vad man äter, varför inte äta en svensk: någon som är vältränad, miljömedveten och har jämställda värderingar?
Uppmärksamheten och reaktionerna låter inte vänta på sig. Sedan filmsläppet i morse har filmen fått över 20 000 visningar och trailern som gick ut tidigare i veckan inför dagens filmsläpp har redan genererat över 50 000 visningar på Youtube. Själva grundidén, att äta människor, påminner om en av världens första satiriska texter: Ett anspråkslöst förslag, som skrevs på 1700-talet av engelsmannen Jonathan Swift som föreslog att hunger kunde lösas genom att äta fattiga barn.
Filmen är producerad av FLX och regisserad av Daniel Hallberg.
Se filmen nedan.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Livsmedelsföretagen
Kommunikationschef Jimmy Sandell
Press- och mediechef/Copywriter Daniel Emilson
Kommunikatör Max Berg
McCann Stockholm
Copywriter Erik Nyström
Art Director Rikard Köhler
ECD Markus Ahlm
Art Director Nina Kurn
Planner Lars Friberg
Account Director Ilias Ioannidis
Account Director Markus Förberg
Account Manager Petra Käll
Final Art Ola Lanteli
Final Art Tobias Vermehren
FLX
Producent Johan Gabous
Regissör Daniel Hallberg
Klippare David Nordén, Mikael Johansson, Gregers Dohn
Grade & Online Albin Karlén, Erik Lindahl, Joel Bringmark
Sound The Line, Quint Starky
Fotograf Pål Allan, Wonderboys
UX Designer Per-Emil Arvidsson
Webbutvecklare Stefan Lindberg
Head of Commercial & Branded content: Eleonor Sager
Exekutiv producent: Therese Pettersson
Produktionsledare: Nathalie Bergdahl
Filmfotograf: Alex Lindén
Scenograf: Pia Wallin
Mccann Worldgroup Europe
Chief Creative Officer McCann Europe Adrian Botan
Creative Excellence Director McCann Europe & UK Carmen Bistrian
Weber Shandwick UK
VP Integrated Media Strategy Jessica Howard
Strategist James Clothier
VP Client Experience Mary Kough