Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Forskare försöker skapa labbodlat Skarsgård-kött i ny hållbarhetskampanj

Publicerad: 18 november 2021, 14:26

Hade du ätit människokött för att rädda mänskligheten? Det är utgångspunkten i Livsmedelsföretagens nya reklamfilm ”Eat a Swede” som ska väcka liv i frågan om hållbar livsmedelsproduktion. Kampanjen är framtagen av McCann Stockholm och filmen regisserad av Daniel Hallberg.


Ämnen i artikeln:

McCannLivsmedelsföretagenAlexander SkarsgårdReklamfilm

– Jag har ätit människokött ganska länge nu, och jag är inte galen.

Så inleds den arton minuter långa reklamfilmen från Livsmedelsföretagen och McCann. Vi följer forskaren Erik Karlsson som ställer en enkel, men högst relevant fråga: hur får vi maten att räcka till en växande befolkning? I dag lever 811 miljoner människor med konstant hunger, enligt The Hunger Project. Inte i svält, utan i hunger.

Forskaren i reklamfilmen föreslår att vi odlar fram kött i labb. Men det finns en twist: han vill använda människoceller. Under parollen ”Eat a Swede” försöker han övertyga såväl investerare som en fokusgrupp att det här är lösningen på klimatkrisen. Ett försök görs också att rekrytera den svenska skådespelaren Alexander Skarsgård för att donera celler för att odla köttet. Människokött, odlat från celler, är enligt forskaren i filmen den enda etiska köttprodukten.

– Det är den enda produkten där vi faktiskt har samtycke till att äta den. 

”Eat a Swede” lanserades globalt den 17 november. I slutet av filmen hänvisas tittaren till sajten med information om hur den svenska livsmedelsindustrin arbetar för att ställa om till hållbar produktion. McCann Stockholm är huvudbyrå för kampanjen och FLX är produktionsbolag. 

– Det krävs någonting annorlunda för att nå igenom bruset och annorlunda väcker alltid känslor. Vi hoppas att ”Eat a Swede” kan bli startskottet för en diskussion om hur vi med gemensamma krafter kan förverkliga omställningen till hållbar produktion, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.      

– Efter den här lanseringen tycker jag att Livsmedelsföretagen kan titulera sig som en av Sveriges just nu modigaste reklamköpare och förhoppningsvis lyckas kampanjen göra dem rättvisa, säger Erik Nyström, copywriter på McCann.

År 2050 kommer jordens befolkning uppgå till 10 miljarder, och om man ska lyckas skapa tillgång till näringsriktig mat utan klimatförstörelse måste livsmedelsproduktionen ställas om. Det är vad svenska Livsmedelsföretagen vill uppmärksamma med filmen. 

– Hur kan vi producera mat till 2000 miljoner fler och samtidigt minska klimat- och miljöpåverkan till så nära noll som möjligt? Den svenska livsmedelsindustrin har inte alla svaren men vi tror att vi har några av dem. Våra företag är världsledande när det gäller hållbarhet och mycket av det vi har gjort för att komma så här långt kan kopieras av andra. Men takten i omställningen till hållbar produktion måste öka och för att det ska hända behöver industrin rätt förutsättningar, både politiskt och ekonomiskt, säger Lars Appelqvist, ordförande för Livsmedelsföretagens styrelse.

I filmen förklarar forskaren Erik Karlsson att om man nu är vad man äter, varför inte äta en svensk: någon som är vältränad, miljömedveten och har jämställda värderingar? 

Uppmärksamheten och reaktionerna låter inte vänta på sig. Sedan filmsläppet i morse har filmen fått över 20 000 visningar och trailern som gick ut tidigare i veckan inför dagens filmsläpp har redan genererat över 50 000 visningar på Youtube. Själva grundidén, att äta människor, påminner om en av världens första satiriska texter: Ett anspråkslöst förslag, som skrevs på 1700-talet av engelsmannen Jonathan Swift som föreslog att hunger kunde lösas genom att äta fattiga barn.  

Filmen är producerad av FLX och regisserad av Daniel Hallberg.

Se filmen nedan.

Arbetsgrupp

Livsmedelsföretagen

Kommunikationschef Jimmy Sandell

Press- och mediechef/Copywriter Daniel Emilson

Kommunikatör Max Berg

 

McCann Stockholm

Copywriter Erik Nyström

Art Director Rikard Köhler

ECD Markus Ahlm

Art Director Nina Kurn

Planner Lars Friberg

Account Director Ilias Ioannidis

Account Director Markus Förberg

Account Manager Petra Käll

Final Art Ola Lanteli

Final Art Tobias Vermehren

 

FLX

Producent Johan Gabous

Regissör Daniel Hallberg

Klippare David Nordén, Mikael Johansson, Gregers Dohn

Grade & Online Albin Karlén, Erik Lindahl, Joel Bringmark

Sound The Line, Quint Starky

Fotograf Pål Allan, Wonderboys

UX Designer Per-Emil Arvidsson

Webbutvecklare Stefan Lindberg

Head of Commercial & Branded content: Eleonor Sager

Exekutiv producent: Therese Pettersson

Produktionsledare: Nathalie Bergdahl

Filmfotograf: Alex Lindén

Scenograf: Pia Wallin

 

Mccann Worldgroup Europe

Chief Creative Officer McCann Europe Adrian Botan

Creative Excellence Director McCann Europe & UK Carmen Bistrian

 

Weber Shandwick UK

VP Integrated Media Strategy Jessica Howard

Strategist James Clothier

VP Client Experience Mary Kough

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.