Kampanj
Forsman & Bodenfors globala hållbarhetskampanj för Electrolux
Publicerad: 16 september 2020, 09:38
Electrolux gör kommunikationssatsning för att få oss att tvätta mer hållbart. Den första globala kampanjen som Forsman & Bodenfors tagit fram för varumärket ska inspirera människor att ta hand om sina kläder på ett sätt som gör att de håller längre.
Förra året valde Electrolux Forsman & Bodenfors som ny global byrå. Nu kommer den första kampanjen under byråns nya kreativt koncept för bolaget. ”Make It Last” är ett initiativ för att få konsumenterna av kedjans vitvaror att tvätta sina kläder på ett hållbart sätt och upplysa hur detta kan förlänga klädernas livslängd. Vilket i slutändan blir en insats för miljön.
– Vi vet att våra kunder verkligen bryr sig om att göra mer hållbara och bättre val. Bara genom att göra mindre förändringar i hur vi tvättar våra kläder kan vi få kläderna att hålla längre samtidigt som vi minskar den negativa påverkan på klimatet. Med den här kampanjen vill vi inspirera människor till att skaffa sig mer hållbara tvättvanor, kommenterar Thorsten Brandt, europeisk marknadschef för Electrolux.
– Den här processen med Electrolux har verkligen varit ett samarbete. Det är alltid inspirerande och meninsgfullt att jobba med hållbarhetsfrågor och att få möjlighet att göra det ur ett strategiskt perspektiv och verkligen förstå Electrolux olika affärsutmaningar har varit en givande erfarenhet, säger Sophia Lindholm, kreatör på Forsman & Bodenfors i en kommentar
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Som ett led i den nordiska delen av kampanjen medverkar även Lisa Corneliusson och Emma Elwin. Sedan 2014 driver de själva en plattform som heter just Make It Last. Duon kommer att ge tips och råd om hur man på bästa sätt kan ta hand om sina kläder på ett så hållbart sätt som möjligt.
Electrolux har sedan tidigare kommuniceat ett löfte om att man ta fram tvättmaskiner och torktumlare som får kläder att hålla dubbelt så längre med halverad klimatmässig påverkan, senast 2030.
Kampanjen ”Make It Last” lanseras globalt med start i Asien för att sedan aktiveras i Europa under hösten 2020 och inkluderar herofilm, key visuals, sociala medier-toolkit samt underlag för native-artiklar.
Arbetsgrupp
Title: Make it last
Advertiser: Electrolux
Client: Betsy Salas, Johan Wennerström, Maria Gripseröd Norrman
Year: 2020
Agency: Forsman & Bodenfors
Art Directors: Leo Dal, Staffan Lamm, Sophia Lindholm
Copywriter: Jonas Enghage
Account Director: Magnus Wretblad
Account Executive: Martin Johansson, Helena Lignell
Designers: Milly Björkman
Agency Producer: Anna Junker Lundin
Planner: Anita Rafiei
PR Strategist: Robert Johnsson
Digital Strategist: Peter Gaudiano
FILM:
Director: Sheila Johansson
Director of Photography: Niklas Johansson
Editor: Fredrika Andersson
Production company: Newland
Executive Producer: Therese Engberg
Producer: Joel Rostmark
Grade: Nicke Jacobsson
Sound Design: RedPipe
Online: Rajdarn Eldorado @Chimney
MUSIC:
Composer: Anton Örarbäck
Track Title: Life long waltz
PHOTO:
Photographer: Elisabeth Toll
Producer: Louise Hall
Production company: Lund Lund
Retouch artist: Matilda Persson