Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Forsman & Bodenfors globala hållbarhetskampanj för Electrolux

Publicerad: 16 September 2020, 09:38

Electrolux gör kommunikationssatsning för att få oss att tvätta mer hållbart. Den första globala kampanjen som Forsman & Bodenfors tagit fram för varumärket ska inspirera människor att ta hand om sina kläder på ett sätt som gör att de håller längre.


Ämnen i artikeln:

HållbarhetElectroluxForsman & Bodenfors

Förra året valde Electrolux Forsman & Bodenfors som ny global byrå. Nu kommer den första kampanjen under byråns nya kreativt koncept för bolaget. ”Make It Last” är ett initiativ för att få konsumenterna av kedjans vitvaror att tvätta sina kläder på ett hållbart sätt och upplysa hur detta kan förlänga klädernas livslängd. Vilket i slutändan blir en insats för miljön.

– Vi vet att våra kunder verkligen bryr sig om att göra mer hållbara och bättre val. Bara genom att göra mindre förändringar i hur vi tvättar våra kläder kan vi få kläderna att hålla längre samtidigt som vi minskar den negativa påverkan på klimatet. Med den här kampanjen vill vi inspirera människor till att skaffa sig mer hållbara tvättvanor, kommenterar Thorsten Brandt, europeisk marknadschef för Electrolux.

– Den här processen med Electrolux har verkligen varit ett samarbete. Det är alltid inspirerande och meninsgfullt att jobba med hållbarhetsfrågor och att få möjlighet att göra det ur ett strategiskt perspektiv och verkligen förstå Electrolux olika affärsutmaningar har varit en givande erfarenhet, säger Sophia Lindholm, kreatör på Forsman & Bodenfors i en kommentar



Som ett led i den nordiska delen av kampanjen medverkar även Lisa Corneliusson och Emma Elwin. Sedan 2014 driver de själva en plattform som heter just Make It Last. Duon kommer att ge tips och råd om hur man på bästa sätt kan ta hand om sina kläder på ett så hållbart sätt som möjligt.

Electrolux har sedan tidigare kommuniceat ett löfte om att man ta fram tvättmaskiner och torktumlare som får kläder att hålla dubbelt så längre med halverad klimatmässig påverkan, senast 2030.

Kampanjen ”Make It Last” lanseras globalt med start i Asien för att sedan aktiveras i Europa under hösten 2020 och inkluderar herofilm, key visuals, sociala medier-toolkit samt underlag för native-artiklar.

Arbetsgrupp

Title: Make it last

Advertiser: Electrolux

Client: Betsy Salas, Johan Wennerström, Maria Gripseröd Norrman

Year: 2020

Agency: Forsman & Bodenfors

Art Directors: Leo Dal, Staffan Lamm, Sophia Lindholm

Copywriter: Jonas Enghage

Account Director: Magnus Wretblad

Account Executive: Martin Johansson, Helena Lignell

Designers: Milly Björkman

Agency Producer: Anna Junker Lundin

Planner: Anita Rafiei

PR Strategist: Robert Johnsson

Digital Strategist: Peter Gaudiano

FILM:

Director: Sheila Johansson

Director of Photography: Niklas Johansson

Editor: Fredrika Andersson

Production company: Newland

Executive Producer: Therese Engberg

Producer: Joel Rostmark

Grade: Nicke Jacobsson

Sound Design: RedPipe

Online: Rajdarn Eldorado @Chimney

MUSIC:

Composer: Anton Örarbäck

Track Title: Life long waltz

PHOTO:

Photographer: Elisabeth Toll

Producer: Louise Hall

Production company: Lund Lund

Retouch artist: Matilda Persson

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.