Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Försvarsmakten kampanjar för Pride: ”Vi kan inte ta våra rättigheter för givna”

Publicerad: 3 augusti 2022, 07:16

Försvarsmakten har för vana att visa sitt stöd för Pride och allas rätt att leva som de är. I år gör man det med kampanjen ”Viktigare nu än någonsin”.


Ämnen i artikeln:

FörsvarsmaktenPrideNord DDBNyheter

Det är Försvarsmaktens huvudbyrå, Nord DDB, som ligger bakom kampanjen. Kampanjen lanseras nu under Prideveckan och kommer synas i sociala medier, bland annat Tiktok, och kommer också klä Försvarsmaktens lastbil i Prideparaden, som går av stapeln på lördag. Kampanjen var också på förstasidan i Svenska Dagbladet på söndagen, dagen innan Prideveckan.

Kampanjen är extra viktig i år, menar Försvarsmakten och Nord DDB, i och med det osäkra omvärldsläget.

– Rysslands invasion av Ukraina i februari gjorde det smärtsamt tydligt att vi inte kan ta våra rättigheter för givna. Det gör att det känns extra viktigt att just i år lyfta varför Försvarsmakten deltar i Pride. Vi ska vara stolta att vi har en Försvarsmakt som försvarar alla invånare, oavsett vem du är. Det är, tyvärr, ingen självklarhet, säger Lovisa Zeiloth, art director på Nord DDB.

– Vårt deltagande i Pride är ett aktivt ställningstagande för människors lika värde och en naturlig del av ansvaret som arbetsgivare för våra medarbetare och frivilliga. Försvarsmakten står helt enkelt trygg i sin värdegrund och alla som har vilja och förmåga att bidra till försvaret ska känna sig välkomna. Genom att delta i Pride vill Försvarsmakten visa sin tolerans för människors olikheter i det land vi ska försvara. Därför är vi en del av Pride, säger överbefälhavare Micael Bydén.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Försvarsmakten:

Johan Landeström, Marknadschef

Sofie Lindholm, Projektledare

Nord DDB:

Tuva Lindvall, Copywriter

Lovisa Zeiloth, Art Director

Linnéa Berglund, Planner

Carin Lagergren, Projektledare

Paul Rietz, Produktionsledare

Senay Berhe, Fotograf

Linn Persson, Producent

Stella Breiman, Art Buyer

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.