Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Försvarsmakten och Nord DDB presenterar första kampanjen – vill locka unga kvinnor

Publicerad: 22 juni 2021, 13:41

Försvarsmakten har svårt att locka unga kvinnor. I den nya kampanjen riktar man sig till de som ännu inte tagit studenten.


Ämnen i artikeln:

FörsvarsmaktenNord DDB

Att jämna ut könsbalansen bland de som söker sig till Försvarsmakten har i flera år varit ett av myndighetens kommunikativa huvudmål. Hittills har de haft svårt att nå upp till målen och för två år sedan var bara 16 procent av rekryterna kvinnor. En del i förändringarna som gjordes då var att rent kommunikativt försöka nå tjejer redan i 16-årsåldern.

Efter att Nord DDB i vintras gick vinnande ur Försvarsmaktens upphandling av reklambyrå presenterar de nu sin första kampanj. Själva upphandlingen ledde till stor frustration i byråvärlden då Nord DDB och andra byråer anklagades för prisdumpning. Försvarsmakten kritiserades i sin tur för att ha använt en utvärderingsmodell där pris blev utslagsgivande. 

Fokuset ligger i kampanjen ”Vad ska du göra?” är att öka attraktionskraften bland unga kvinnor att göra militär grundutbildning och värnplikt. Ingången till kampanjen är den klassiska frågan ”Vad ska du göra efter studenten?”.

– Det känns bra att äntligen få komma ut med vår första gemensamma kampanj. Jag tycker att vi har hittat ett manér som målgruppen kan relatera till och gör dem mer intresserade att genomföra grundutbildning under plikt. Förhoppningsvis kommer vi kunna få fler unga kvinnor att söka sig till oss, säger Johan Landeström, marknadschef Försvarsmakten.

Försvarsmakten försöker i kampanjen presentera sig själva som svaret på ungdomars förhoppningar om att flytta hemifrån, backpacka och att bli en del av något. Kampanjen lanserades vecka 23 och går digitalt, i sociala medier och utomhus. Filmerna är producerade av Newland och regisserade av Marcus Ibanez. För stillbilderna står Märta Thisner.

– Vi har nog alla någon gång frågat oss själva den där stora och oftast svåra frågan: Vad ska jag göra? Den här kampanjen är ett prima svar på just den frågan. Gör värnplikten! Tänk om mitt yngre jag hade gjort det istället för att ha låtsats vara bartender i London, säger Urban Wirdheim, copywriter Nord DDB.

 

Bild 1/2  

Arbetsgrupp

Reklambyrå: NORD DDB

Produktionsbolag: Newland

Marcus Ibanez, regissör

Dea Saračević, producent

Stillbilder: Märta Thisner

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

FörsvarsmaktenNord DDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.