Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Fotbollsstjärnor från förr och nu gör upp i Nikes storslagna kampanj för Fotbolls-VM

Publicerad: 17 november 2022, 09:38

Skojätten vill skapa ännu en kampanjklassiker. Kampanjen är framtagen av Wieden + Kennedy.

Ämnen i artikeln:

NikeFotbolls-VMNyheter

R

Redaktionen

red@resume.se


Fotbolls-VM 2022 i Qatar drar igång på söndag och sportklädesjätten Nike har en central roll som sponsor åt några av de största spelarna och favorittippade lag som Frankrike och Brasilien. Nu lanseras varumärkets senaste fotbollskampanj, ”Footballverse”, som hyllar fotbollsspelare från förr och nu. ”Footballverse” är en fyra minuter lång film som lyfter fram stjärnornas speciella egenskaper genom ett fantasifullt universum där de alla tävlar för att ge ett slutgiltigt svar på frågan om vem som egentligen är bäst.

Den varumärkesbyggande kampanjen ska lyfta Nikes syfte om att sporten och dess framtid har obegränsad potential eftersom de uppmuntrar en ny generation fotbollsspelare att göra det bästa av sina möjligheter. 

På ett större plan ska ”Footballverse” visa att varje generation av spelare har en unik inverkan på både spelet och fansen de hoppas kunna inspirera.

Premissen för reklamfilmen är att en grupp forskare teleporterar den franske fotbollsspelaren Kylian Mbappé till ett testrum tillsammans med den tidigare brasilianske stjärnan Ronaldinho, som har blivit digitalt transformerad för att se ut som han gjorde 2006. Forskaren berättar sedan för idrottarna att de har designat en test för att avgöra vem som är bäst mellan Mbappé och Ronaldinho.

Labbet övergår sedan till en fullspäckad fotbollsmatch när varje spelare visar sina färdigheter till Oingo Boingos klassiker ”Weird Science” från 1985. Platsen fortsätter med ett dussin elitidrottare från Nike, inklusive Cristiano Ronaldo.

”Footballverse” bara en del av varumärkets övergripande mål att gå med i fotboll i framkanten av mångfald och kultur. Varumärkets nydesignade herrlandslagskollektion av tröjor och shorts från 2022, som stoltserar med en modern Dri-FIT-design, är ett föremål som märket trycker hårt på i försäljningen den här säsongen.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

 

 

 

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev