Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Fotografiska bjuder alla Sveriges 100-åringar på fest

Publicerad: 11 oktober 2022, 11:17

Fotografiska bjuder in alla landets 100-åringar till en premiärfest för att fira öppningen av utställningen ”News Flash – Ett sekel av nyheter”. De drygt 2 700 personer i landet som har fyllt 100 år eller mer får var sin personlig inbjudan i brevlådan till festen. Initiativet är ett event framtaget tillsammans med Prime.

Ämnen i artikeln:

NyheterPR-kampanjFotografiskaPrime

Stina Eriksson

s.eriksson.resume@resume.se


Den 21 oktober slår Fotografiska upp dörrarna till en tidsresa genom TT Nyhetsbyråns enorma bildarkiv från 1921 till i dag. I utställningen ”News Flash – Ett sekel av nyheter” visas mer än 300 bilder från århundradets mest uppmärksammade händelser: från kvinnlig rösträtt, andra världskriget och månlandningar till idrottsbragder, naturkatastrofer och revolutionerande uppfinningar.

På premiären bjuder Fotografiska in alla landets 100-åringar till en premiärfest. De drygt 2 700 personer i landet som har fyllt 100 år eller mer får var sin personlig inbjudan i brevlådan till festen.

– Är det några som förtjänar att firas så är det så klart våra 100-åringar, inte minst efter flera år av pandemi då många har känt sig isolerade. Flera har redan hört av sig efter att ha fått hem inbjudan i brevlådan, och är väldigt spända och glada över att komma på premiärfest, säger Elin Frendberg, vd på Fotografiska Stockholm, i ett pressmeddelande. 

Eventet är framtaget tillsammans med Prime Weber Shandwick. 

– När vi landade i idén kändes den självklar. Det finns nog ingen grupp som uppskattar, och kan sätta en utställning om de senaste 100 åren i ett så pass intressant perspektiv, än personer som faktiskt levt i över hundra år. Jag har pratat med nära hundra 100-åringar som verkligen känner att detta har lyft deras vardag. Då blir man så klart rörd och stolt, säger Josefine Östergaard, projektledare på Prime, i pressmeddelandet. 

På tillställningen bjuds 100-åringarna på godsaker och samtal kring bilderna som visas och seklet som har gått. Fotografiska ger även fri entré till alla som fyllt 100 år under hela utställningsperioden.

Arbetsgrupp

Fotografiska: 

Elin Frendberg, vd

Emma Iderot, Marketing & Communications Director

Mathilda Wilhelmsdotter, Marketing Project Leader 

Frida Hubinette, PR Manager

 

Prime Weber Shandwick: 

Russell Mattinson, kundansvarig

Josefine Östergaard, projektledare

Fredrik Julihn, PR-specialist

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev