måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Fotografiska låter besökare smaka på historiska bilder

Publicerad: 16 januari 2023, 12:14

Gästerna kommer att kunna äta sig igenom alltifrån landstigningen i Normandie till Sara Danius klänning från Nobelfesten 2017, penicillinets upptäckt, Christer Fuglesangs rymdpromenad och en dessert inspirerad av 90-talets mest omskrivna politiska skandaler – ”Tobleroneaffären”, skriver Fotografiska i ett pressmeddelande.

Foto: Pressbild/Fotografiska/Pontus Lundahl/TT

Fotografiska tar utställningen ”News Flash – ett sekel av nyheter” ett steg till. I en kampanj låter de nu besökare smaka på några av bilderna.

Ämnen i artikeln:

KampanjFotografiskaJuno PrNyheter

JW


Nu låter Fotografiska sina gäster smaka på historien – bokstavligt talat, skriver bolaget i ett pressmeddelande. De utvecklar nu utställningen ”News Flash – Ett sekel av nyheter” som de arrangerar tillsammans med TT Nyhetsbyrån och gör ”Goda nyheter” där besökare kan smaka på Tobleroneaffären de allierades landstigning i Normandie under Andra världskriget. 

Fotografiska har låtit sin chefskock Martin Wall tolka några av de mest ikoniska nyhetshändelserna till en säsongsbetonad femrättersmeny med begränsat antal platser, tillgänglig fyra onsdagar i januari och februari och till en kostnad av 1 150 kronor. 

– Fotografiska är ju ett hus fullt av kreativitet både i utställningssalarna och i vår restaurang. Våra kockar är alltid nytänkande och provar gärna nya matkoncept, men det är första gången de får tolka bilderna från en utställning på en meny. Det har varit så spännande att se de här nyhetshändelserna ta form på tallriken, och allt som serveras är så klart i linje med Fotografiskas cirkulära matfilosofi, säger Frida Hübenette, presschef på Fotografiska i ett pressmeddelande.

Bakom kampanjen ligger också byrån Juno.

– Det unika med Fotografiska är att det är smältdegel av kultur, fotokonst och mat och det var utgångspunkten när vi tog fram idén. Vi ville få ihop alla delar av Fotografiska och belysa hela husets kraft, säger Shirin Troëng, kundansvarig och vd på Juno. 

Arbetsgrupp:

Fotografiska

Elin Frendberg, vd

Emma Iderot, Marketing & Communications Director

Mathilda Wilhelmsdotter, Marketing Project Leader

Frida Hübenette, PR Manager

Johanna Löf, Programming Manager

Cecilia Felix Caballero, Project Leader

Juno

Shirin Troëng, kundansvarig

Ellinor Irving, senior strateg

Patrizzia Ohlson, pr-specialist

Frida Hultsten, projektledare

Alma Castro Niklasdotter, juniorkonsult

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev