Kampanj
Framgångsrik kampanj satte Sverige på kartan som besöksmål
Publicerad: 19 april 2023, 07:30
Visit Swedens vd Susanne Andersson är stolt och glad över att det går så bra med marknadsföringen.
Visit Sweden lyckas bra med sin marknadsföring och uppsatta mål. Det visar årsredovisningen och i ett pressmeddelande lyfter man kampanjen Cover Sweden som en kampanj som engagerar.
Visit Sweden, statens marknadsföringsbolag för turistdestinationen Sverige har levererat över alla mål som staten satt för bolaget. En av nycklarna till framgång säger de själva är effektivt återbruk av tidigare investerat marknadsföringskapital.
– Tack vare kostnadseffektiv marknadsföring 365 dagar om året fortsätter vi sätta destinationen Sverige på kartan i hård konkurrens med andra turiststarka länder, säger Susanne Andersson, vd för Visit Sweden.
Visit Sweden har under 2022, utöver nya svenska kampanjen Cover Sweden och kampanjfortsättningen på Discover the Originals, aktiverat marknadsföring som togs fram innan pandemin, men som då inte kunde genomföras. Bland annat kampanjen ”Spellbound by Sweden”.
– Vi har genom smart och effektivt återbruk och ny utveckling fortsatt att skapa prisbelönt marknadsföring som sticker ut, berör, inspirerar och engagerar. Med 21 internationella och svenska marknadsföringsutmärkelser kan vi inte vara annat än oerhört stolta och glada, fortsätter Susanne.
Men det är inte priser och utmärkelser som Visit Sweden är mest stolt över. Det är vad marknadsföringen av resmålet Sverige har åstadkommit. Det visar sig att intresset för destinationen Sverige och Sveriges utbud för turister har vuxit under 2022 i de länder Som Sverige marknadsförs.
Utbudet i Sverige är precis det alla trendanalytiker och trendrapporter förutsäger att internationella turister efterfrågar. Intresse för Sverige finns och tilltar samtidigt som den svenska valutan är fördelaktig för internationella turister.
– Det gäller nu kanske framför allt att de intresserade också hittar erbjudanden som matchar önskemålen och smidiga möjligheter att resa till och inom Sverige kostnadseffektivt och hållbart, avslutar Susanne.
Ur Visit Swedens årsredovisning och hållbarhetsredovisning:
I början av 2022 lanserade Visit Sweden resmålet Sveriges varumärkesplattform med varumärkeslöftet ”Tillsammans mot ett mer medvetet resande”.
Sverigekampanjen Cover Sweden, för att synliggöra destinationen Sverige för inhemska målgrupper. En Youtubeserie där tittaren följer med på en inspirerande skivomslagsresa genom hela Sverige. Kampanjen nådde sammanlagt 11,5 miljoner människor (det vill säga även utanför Sveriges gränser) med en synlighet på 45 miljoner visningar.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Visit Sweden vidareutvecklade under året fram ett nytt samarbetskoncept tillsammans med turismorganisationer. Där kommer det finnas fokus på ökad hållbarhet. Webbinariet på temat ”socialt hållbar turism” hade över 700 anmälda från bland annat företag, kommuner, branschorganisationer, regioner och studenter på turismutbildningar.
Under 2022 har Visit Sweden marknadsföring av destinationen Sverige nått totalt 550 miljoner personer globalt, långt bortom de sju länder där Vist Sweden i dag har egna specialister för internationell pr, pressbearbetning och resebranschbearbetning.
Visit Sweden hade 2022 drygt 1,5 miljoner följare i sina sociala medier och totalt 5,9 miljoner unika besökare på sina konsumentsajter på svenska, engelska, tyska, franska och nederländska.
Finansiellt, levererar Visit Sweden år 2022 en positiv rörelsemarginal om 0,62 procent mot ett mål om >0,5 procent. Samt en soliditet på 30,99 procent mot målet 20–35 procent årligen.