Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Friends sprider rädsla mitt i julshoppingen i ny kampanj

Publicerad: 7 december 2021, 10:06

Friends vill uppmärksamma nätmobbning i ny julkampanj.

Foto: Friends/Pressbild

Även om julen för många associeras med närhet, mys och lycka vill Friends påminna om barnen som far illa under högtiden. I en ny kampanj kommer shoppingsugna i Stockholm känna rädslans fräna stank intill reklampelare runt om i staden.


Ämnen i artikeln:

KampanjFriendsLe Bureau

Lussekatter, nygräddade pepparkakor, stearinljus och glögg. Det är dofter som många upplever under julen. Men för vissa är julen också något helt annat. Det vill stiftelsen Friends nu uppmärksamma i en ny kampanj. Nästa vecka kommer shoppingsugna stockholmare kunna känna doften av rädsla vid reklampelare i staden.

LÄS MER: Bombastisk ballad ska få fler att skrapa Triss i jul 

– Jullovet kan innebära en möjlighet till vila för barn och unga som är utsatta för mobbning som sker i skolans lokaler. Men i takt med att mobbning på sociala medier blir allt vanligare, försvinner hemmet som en trygg plats. Det är inte alltid lätt att förstå hur mobbning faktiskt känns, vilket kanske också är förklaringen till att människor inte alltid agerar. Vi gör därför allt i vår makt för att engagera fler i frågan, och därför är jag extra stolt att vi i år har fått med ytterligare ett element i vår kommunikation – och hoppas årets kampanj bidrar till att vilja agera mot mobbning, säger Maja Frankel, Generalsekreterare Friends.

När ett barn blir utsatt för mobbning, exempelvis via elaka meddelanden på sociala medier, då utsöndrar kroppen något som kallas feromoner. Med hjälp av dessa har forskare tagit fram doften av rädsla, skriver Friends i ett pressmeddelande.

- Att ta fram en negativt laddad doft som denna visade sig vara betydligt svårare än att skapa dofter som ger positiva associationer. Vi fick sätta oss in i ämnet för att se vad det är som kan associeras med rädsla och mobbning, för att sedan översätta dessa känslor och emotioner till noter och ingredienser, säger Yaroslav Shevchenko på Aroma Marketing.

LÄS MER: Samlingssida: Här är alla årets julkampanjer  

Arbetsgrupp:

Friends: 

Anesa Dzamastagic, Jenny Forslund

Le Bureau:

Creative Director: Josephine Wallin Ankarstrand

Copywriter: Viggo Lindberg

Art Director:  Victor Lindkvist

Formgivare: Agnes Wahlberg

Projektledare: Gustaf Sehlstedt

Produktionsledare: Kristofer Dalin

Slutet Är Nära:

Director: Axel Byrfors

Executive Producer: Alexandros Bakos

Producer: Linda Klerehag

Produktion:

Repro - BT Studio

Tryck - Mount Sign 

Media:

Ocean Outdoor

DN

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Ämnen i artikeln:

KampanjFriendsLe Bureau

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.