Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Frihetskänsla ska sälja E.ons solceller

Publicerad: 30 juni 2021, 12:03

E.On satsar på ett budskap om hur kunderna kan bli del av den pågående elektrifieringen av samhället.


Ämnen i artikeln:

E.ONBBDO Nordics

Nästan hälften av alla svenska villaägare funderar på att installera solceller på taket. Ett elbolag som satsar hårt på trenden, och samtidigt tar tydlig position i klimatfrågan, är E.On. För ett år sedan lanserade de med nya reklambyrån BBDO Nordics konceptet ”Tillsammans skapar vi superkrafter” med stort fokus på hur kunderna själva kan bidra i elektrifieringen av samhället. De inledande kampanjerna handlade bland annat om hur kunder kan omvandla sina personliga laddstolpar till ”elbilsmackar” öppna för allmänheten.

Nu tar de nästa steg i kampanjen där tyngpunkten ligger på att man med solpaneler på villataket kan bli självförsörjande gällande el. På utomhusenheterna syns budskap som ”Nu kan alla starta elbolag” och ”Bli ditt eget elbolag”.

– Alla som vill kan faktiskt vara med och bidra till energiomställningen och elektrifieringen av samhället, i det stora och i det lilla. Och när vi väl gör det så får det positiva och ofta ganska oväntade win-win-effekter. Det budskapet lyckades vi förmedla i fjolårets elmacks-kampanj, och det är det vi vill förmedla även nu, säger Mathias Svensson, copywriter på BBDO Nordics.

Kampanjen har även innehållet contentinslag där E.On varit hemma hos ett par av kunderna som skaffat solpaneler. Besöken har blivit innehåll både i de egna kanalerna men har även letat sig in i lokalpress som Kvällsposten, BLT och Sydöstran.

 

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

E.ONBBDO Nordics

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.