Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Friskis & Svettis pratar olust i nya kampanjen

Publicerad: 18 December 2019, 14:27

Friskis&Svettis lanserar nytt kommunikationskoncept 2020 tillsammans med The Amazing Society. Uppdraget till byrån är att hitta ett övergripande och långsiktigt koncept och den första kampanjen riktar sig till så kallade ”sällantränare”


Ämnen i artikeln:

Friskis & Svettis

The Amazing Societys kampanj för Friskis & Svettis ”I lust & olust” ska kommunicera att känslan inför ett träningspass inte bara behöver handla om entusiasm. Ett sätt att nå framtill målgruppen som tränar sällan.

– Vi vet att många människor tränar oregelbundet, sällan eller kanske inte ens alls. Det är dem vi vill nå i vår första kampanj för året. Vi fattar att det inte alltid är så lätt att få ihop tiden, orken och lusten till att träna i vardagen. För oss är det viktigt att erbjuda en träning fri från krav och prestation. Därför blev vi väldigt förtjusta i det koncept som The Amazing Society presenterade för oss nu i höstas, säger Susanne Jidesten, generalsekreterare Friskis&Svettis i en kommentar.

Kampanjen är framtagen tillsammans med Friskis & Svettis inhouseteam där Amazing Society rekommenderade byrån att använda ett dokumentärt, svart-vitt porträttmanér för att differentiera sig i kategorin.

– Med konceptet ”I lust & olust” är det mig veterligen första gången en träningsaktör kommunicerar att känslan inför träningen inte alltid är superpepp och att det är ok, det är mänskligt. Friskis ser det, tar hand om det och välkomnar att vi kan prata ärligt om det. Det känns fantastiskt roligt och modigt att ha en aktör som vågar gå ut på den grenen, säger Christina Knight, Creative Director på The Amazing Society i en kommentar och fortsätter:

– Särskilt roligt är det att talespersonerna i kampanjen inkluderar en Friskis-ledare som själv kan känna och prata om såväl lust som olust inför träning. Vi tror att den attityden kan sänka trösklarna och få fler att ta till sig träningen. Att känna att till Friskis kan man komma som man är. Det rimmar för övrigt väl med varumärkets DNA och position - att vara öppen, tillgänglig, tillåtande och inkluderande.

Kampanjen går upp på riksnivå den 27 december i sociala medier, utomhus och i alla träningslokaler runtom i Sverige.

 

Arbetsgrupp The Amazing Society:

Projektledare Johanna Karlström
Produktionsledare Wilma Harrsjö
Planner Henrik Jansson
Creative Director Christina Knight
Content Specialist Matilda Hansson
Art Director Mikael Finér
Digital strategist Hanaw Rashid
Filmskapare Gabriel Tiedtke/Sara Wikström/Anders Mürdahl
Producent Ebbe Sundberg
Fotograf Albin Händig

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Friskis & Svettis

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.