Kampanj
Froda hyllar företagsmammor på mors dag
Publicerad: 24 maj 2022, 12:55
Varje år brukar en rad varumärken kampanja i samband med mors dag genom att hylla mammor eller uppmana till köp av presenter. I år väljer svenska fintech-bolaget Froda att skifta perspektiv – och hylla ”mammor till företag”.
Sverige ligger under EU-snittet för andelen kvinnliga entreprenörer, enligt en nyligen publicerad rapport av Tillväxtanalys. I dag grundas knappt en tredjedel av alla nystartade företag i Sverige av kvinnor. Tillgången på finansiering är också en dyster läsning, bara en procent av riskkapitalets investeringar går till kvinnor, enligt Dagens industris årliga granskning.
Svenska fintech-bolaget Froda vill göra sitt för att vända trenden med ett företagslån som granskar företagets ekonomi med hjälp av smarta algoritmer. Inför årets mors dag har Froda valt att utmana de typiska mors dag-budskapen med en kampanj som hyllar kvinnor som grundat företag.
– Sverige behöver fler kvinnliga förebilder och entreprenörer. Med vår film vill vi belysa fördomar kring kvinnor på ett kreativt sätt och skifta fokuset till ett annan typ av skapande och mödraskap, säger Kajsa Lundborg, chief marketing officer på Froda.
I kampanjfilmen som tagits fram av Volt syns tre framgångsrika kvinnliga entreprenörer som berättar om mödraskapets toppar och dalar, sömnlösa nätter, tvivel, utvecklingssprång och framgångar, innan den avslutas med budskapet ”Inte alla bebisar är barn”. Kampanjfilmen kommer synas under mors dag på Linkedin, Instagram och Youtube, och stöttas med case med kvinnliga företagare.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Kampanjen har tagits fram av Froda tillsammans med Volt och regissören Cristine Berglund på Parapix.