Kampanj
Frölunda Torg gör kampanj för att stärka ungas självbild
Publicerad: 17 mars 2023, 09:08
”Hej självbild!” startar 20 mars och pågår till 30 april.
Foto: Pressbild
Frölunda Torgs nya initiativ ”Hej självbild” syftar till att stärka ungas självbild och fortsätta ge liv åt diskussionen kring idealens påverkan på individen. Kampanjen är en del av köpcentrumets sociala hållbarhetsarbete.
Företag i modebranschen slutar med retuscherade bilder, influencers bojkottar filter och kroppsaktivisterna blir allt fler till antalet. Men idealen håller fortsatt ett fast grepp om unga sociala medier-användare. Det visar en färsk undersökning utförd av Frölunda Torg, som köpcentrumet lyfter fram i ett pressmeddelande. Initiativet ”Hej självbild!” bottnar i de anonyma svaren från högstadie- och gymnasieelever i köpcentrumets närområde. Undersökningen berörde beteenden och känslor kring sociala medier och kunde visa på ett samband mellan flitigt användande och ett sämre mående.
Bland annat såg man att ungdomarna upplever en press om att förändra sig själva och att de stundtals känner sig värdelösa. Hela 60 procent känner sig ”inte så bra alls”.
– Undersökningen gav oss både geografisk anknytning och en viktig bekräftelse på att ämnet behöver lyftas. Vi duger som vi är och det tåls att upprepas, säger Terese Carlson, marknadschef på Frölunda Torg, i pressmeddelandet.
LÄS MER: Svenska sminkkedjan slutar retuschera reklambilderna: ”Orealistiska ideal”
Bakom idén står reklambyrån Dear Friends. Tillsammans med design- och upplevelsebyrån Stillback har man skapat ett vad man kallar ”för forumet unikt socialt hållbarhetsinitiativ”. Gratis föreläsningar på temat psykiskt mående ges av bland andra kända ansikten som Frida Boisen, Erik Galli och Frida Söderlund. Syftet är att stärka ungas självbild och att fortsätta ge liv åt diskussionen kring idealens påverkan på individen. Även representanter från Ungdomsmottagningen Väst och Suicide Zero medverkar.
Kampanjen, vars huvudbudskap är ”Ingen idealisk kampanj!” genomsyras av självacceptans och uppmuntrar oss till att sätta ”jaget före idealet”. Bland annat har man skapat en interaktiv utomhustavla tryckt på reflekterande bakgrund där förbipasserande kan spegla sig och själva agera frontfigur för budskapet.
– Det är modigt och relevant av ett köpcentrum att lyfta det här. Självklart finns inget ont i att vilja investera i sitt yttre, men möjligheten och lusten att uttrycka sig genom sitt utseende bör vara fri, säger Ulrika Sohtell, account director på Dear Friends, i pressmeddelandet.
Initiativet startar 20 mars och pågår i sex veckor. Kommunikationen kommer synas utomhus, i native-annonsering och i sociala medier under de kommande veckorna.
Arbetsgrupp
Terese Carlson, marknadschef, Frölunda Torg
Charlotte Wahlgren, marknadskoordinator, Frölunda Torg
Rebecka Ottehall, centrumkoordinator, Frölunda Torg
Tobias Heurlin, biträdande centrumchef, Frölunda Torg
Ulrika Sohtell, account director, Dear Friends
Hanna Paulsen, projektledare, Dear Friends
Calle Österberg, creative director, Dear Friends
Charlotte Liljesand, art director, Dear Friends
Petronella Brink, copywriter, Dear Friends
Caroline Husén, designer, Dear Friends
Johan Stillbäck, kreativ ledare och ägare, Stillback
Anna-Karin Larsson, eventprojektledare, Stillback