Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Frölunda Torg öppnar gratisbutik – “rejäl krock” styrkan med kampanjen

Publicerad: 30 september 2022, 08:53

I helgen öppnade Gratisbutiken på Frölunda Torg – en butik där ”shoppingen” är helt gratis. Premiären blev populär och en kö ringlade utanför redan 45 minuter innan öppning. Bakom kampanjen står reklambyrån Dear Friends.

Ämnen i artikeln:

NyheterDear Friends

Stina Eriksson

s.eriksson.resume@resume.se


Bokskåp, klädbibliotek och gåvogrupper på sociala medier är några initiativ kopplade till gåvoekonomi som blir allt vanligare. Nu hoppar Frölunda Torg på trenden och öppnar en egen gratisbutik. Liknande satsningar finns runtom i landet men detta är den första gratisbutiken på ett köpcentrum.

– Frölunda Torg är en både geografisk och kulturell knutpunkt med cirka 30 000 besökare varje dag. Det gör oss till en viktig mötesplats och bra plattform för den här typen av initiativ, säger Terese Carlson, marknadschef på Frölunda Torg.

Gratisbutiken fungerar ungefär som en loppis, men med skillnaden att ingen behöver betala för något. Den som besöker butiken kan både plocka med sig saker hem och lämna saker som inte längre används. På premiärdagen nåddes ett besökarantal på över 800.

Själva butiken är influerad av sextiotalets flower power-rörelse med fredstecken, blommor och slagord som ”peace, love and second handing”. Bakom idén och kampanjen står reklambyrån Dear Friends och byggnationen har gjorts av design- och upplevelsebyrån Stillback.

– Orden ”köpcentrum” och ”gratis” krockar rejält och det är just det som är styrkan med kampanjen. Initiativet känns i tiden samtidigt som det får folk att höja på ögonbrynen, säger Charlotte Liljesand, art director på Dear Friends.

Gratisbutiken kommer hålla öppet på helgerna mellan den 24 september och 30 oktober. Kampanjen kring butiken kommer synas utomhus, i native-annonsering samt på sociala medier under de kommande veckorna.

Arbetsgrupp

Terese Carlson, marknadschef, Frölunda Torg

Charlotte Wahlgren, marknadskoordinator, Frölunda Torg

Rebecka Ottehall, centrumkoordinator, Frölunda Torg

Tobias Heurlin, biträdande centrumchef, Frölunda Torg

Ulrika Sohtell, kundansvarig, Dear Friends

Hanna Paulsen, projektledare, Dear Friends

Calle Österberg, creative director, Dear Friends

Charlotte Liljesand, art director, Dear Friends

Agnes Edin, copywriter, Dear Friends

Emelie Söderström, designer, Dear Friends

Johan Stillbäck, kreativ ledare och ägare, Stillback

Louise Lundqvist, inredningsarkitekt, Stillback

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev