söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Gaming som parterapi i Volts globala kampanj för speljätten

Publicerad: 28 november 2022, 13:52

– Det är svårt att bli distraherad när du slåss mot jättegetingar tillsammans med din partner, säger Chloé Dubini, EA Originals brand manager & marketing lead, EA.

Kan gaming tända en relation på dekis? Det testar EA i en global kampanj för Josef Fares speltitel ”It Takes Two”.

Ämnen i artikeln:

VoltNyheterKampanj

Nellie Pilsetnek

nellie.pilsetnek@resume.se


It Takes Two är ett prisbelönat co-op spel framtaget för amerikanska EA Originals av svenska spelstudion Hazelight, där Josef Fares är kreativ ledare. Spelet kräver att två spelare samarbetar för att rädda karaktärerna Cody och Mays relation genom ett äventyr där gosedjur offras och passion återupplivas.

Volt gör vanligtvis inte globala kampanjer, men har nu i ett samarbete med Electronic Arts på USA:s västkust lanserat ett svensk-skapat spel på Nintendo Switch. I internationella medier som Wired och LA Times har spelet jämförts med parterapi, vilket Volt tagit fasta på för den globala lanseringen.

Tillsammans med den prisbelönta regissören Toby Dye och RSA Film har ”The Better Together Experience” tagits fram – ett test där brittiska komikern Ellie Gibson och rapparen Paigey Cakey spelar sig igenom It Takes Two tillsammans med sina partners, i syfte att hitta tillbaka till varandra.

– Spelvärlden har sina klassiska trailer-format och kampanjer som gör oväntade ingrepp i spelupplevelsen. I den här kampanjen ville vi fokusera på vad spel och spelandet gör för dig och din partner – IRL,” säger Christian Jörgensen, art director på Volt.

Enligt en undersökning av OnePoll är smartphones och sociala medier distraktioner som står i vägen för relationer. Co-op gaming kan däremot ha en positiv effekt på förhållandet, anser 61 procent av respondenterna*.

– Jämfört med passiva tidsfördriv som att titta på streamingtjänster, så kan du inte spela It Takes Two utan att vara i nuet. Det skapar en dynamik där par verkligen kan hitta kvalitetstid tillsammans, samtidigt som de omedvetet arbetar på sin relation”, säger Chloé Dubini, EA Originals brand manager & marketing lead, EA.

– Det är svårt att bli distraherad när du slåss mot jättegetingar tillsammans med din partner, fortsätter hon.

Volt har under processens gång samarbetat med EA:s globala kommunikationsteam, lokala byråpartners, samt spelstudion Hazelight. Kampanjen lanseras simultant i EA och Nintendos globala kanaler, med huvudfokus i USA, Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Japan.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev