Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Gant inleder globalt hållbarhetsinitiativ

Publicerad: 14 Februari 2020, 10:26

Gants ”The 7 rules by Gant” ska förlänga livslängden på kundernas plagg.


Ämnen i artikeln:

GantHållbarhet

I dag lanserar klädvarumärket Gant hållbarhetsinitiativet ”The 7 rules by Gant”, ett initiativ där Gant uppmuntrar kunderna att ta hand som sina plagg så att de får ett förlängt liv. De sju reglerna är reuse, repair, rent, refresh, remake, regive och recycle.

I samband med initiativet förbinder sig även Gant till att 80 procent av de kollektioner som lanseras under 2020 ska vara producerade av hållbara material.

– Möjligheterna - och behovet - för att skapa hållbara plagg har aldrig varit större. Gant har alltid skapat plagg av hög kvalitet som håller länge, och vi använder allt mer hållbart producerade material för att påskynda den förändring som industrin behöver. Det är komplicerat, men inte omöjligt - vårt förhållningssätt innebär samarbete med både branschen och konsumenten för att fortsätta göra medvetna och hållbara val och driva igenom förändring, säger Jessica Cederberg Wodmar, global sustainability director på Gant.

Gant har dessutom inlett en rad samarbeten med olika miljöorganisationer och satt upp som mål att till 2030 minska sitt klimatavtryck genom hela produktionskedjan med 30 procent.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

GantHållbarhet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.