Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Gastrofy ska ta mark i matkassekriget – presenterar nytt koncept

Publicerad: 10 September 2020, 09:26

Konceptet är framtaget av McCann Stockholm.


Ämnen i artikeln:

GastrofyMcCann

Att beställa hem matkassar på nätet har de senaste åren blivit allt vanligare. Utvecklingen har lett till att en lång rad bolag nu slåss om kundernas gunst. Utöver butikernas egna e-handelslösningar finns även aktörer som Linas matkasse, Picsmart och Mathem.

En av utmanarna är svenska Gastrofy som i veckan lanserade ett nytt kommunikationskoncept och en ny grafisk profil. Gastrofy särskiljer sig från konkurrenterna genom att utgå från recept snarare än enskilda produkter. Användarna bestämmer sig för vilka recept de vill laga och så landar produkterna de behöver i varukorgen. Bolaget grundades för fyra år sedan.

– Många har testat en matkasse, men många väljer att hoppa av för att de inte gillar alla recept eller för att de måste slänga mat. Vi är en matkasse som lyssnar mer på kunden än oss själva, berättar Gastrofys grundare Robin Rendahl i ett pressmeddelande.

Tanken med det nya konceptet är att positionera Gastofy som en utmanare till mer etablerade aktörer. I printversionen anspelar de på konkurrenternas mer oflexibla kassar. Lanseringskampanjen kommer att gå i dagspress, utvalda tidskrifter och i Stockholms kollektivtrafik.

– Det finns något befriande och enkelt med Gastrofys erbjudande – det är fritt från bindningstider, åsikter om vad man borde och inte borde äta och matkassar som är packade på vinst och förlust. Man får det man vill ha och man får hjälp att välja det som passar en själv bäst och precis den geniala enkelheten, och faktiskt mer moderna förhållningssättet till sina kunder, ville vi förmedla genom kommunikationskonceptet, säger Lars Friberg, strategiansvarig på McCann.

Högst upp i artikeln kan du se tunnelbaneannonserna och nedan printannonseringen. 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

GastrofyMcCann

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.