Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Gatukampanj uppmärksammar skadade i krig

Publicerad: 3 November 2020, 14:38

I helgen satte Läkare Utan Gränser och reklambyrån ANR BBDO upp klistermärken på en rad gångbanor runtom i Stockholm. Syftet är att göra fler medvetna om hur civila drabbas av krig och konflikt.


Ämnen i artikeln:

ANR BBDOLäkare utan gränser

Med kampanjen vill Läkare Utan Gränser och ANR BBDO få mottagaren att föreställa sig hur inte kunna ta en kort promenad – till jobbet, skolan eller affären – utan att riskera livet.

– Vi genomför den här kampanjen för att påminna om att majoriteten av de som drabbas i krig är civila. Människor som du och jag, med framtidsplaner och drömmar. Här i Sverige kan vi gå på en gångbana och känna oss säkra – i konfliktdrabbade länder är det förenat med livsfara, säger Peter Moberger, ordförande för Läkare Utan Gränser i Sverige i en kommentar.

– Att använda vägsymbolerna är ett effektivt sätt att få fler att reflektera över att i krig går ingen säker.

Enligt Läkare Utan Gränsers beräkningar handlar en tredjedel av organisationens projekt världen över om att bistå människor i länder som drabbats av krig och väpnad konflikt. I flera konflikter är attacker mot civila en del av krigföringen. Invånare i länder som Jemen, Afghanistan och Syrien skadas och dödas kontinuerligt i attacker med skolor, marknader, bröllop och sjukhus som mål.

Behovet av specialiserad vård för våldsrelaterade skador som exempelvis skottskador ökar för varje ny konflikt som bryter ut. Så även behovet av barn- och mödrahälsovård eller vård för kroniska sjukdomar 

Kampanjen genomförs ihop med byrån ANR BBDO som arbetar pro bono för Läkare Utan Gränser och klistermärkena har satts upp på Kungsholmen, Södermalm, Östermalm och i Vasastan. Förbipasserande uppmanas ta en bild på klistermärkena och sprida budskapet i sociala medier.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.