Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Getinge lyfter sin lösning på globala vårdskulden

Publicerad: 11 juni 2021, 10:10

Under pandemin har tusentals patienter fått vänta på att få vård. Detta samtidigt som läkare och sjuksköterskor jobbat mer och hårdare än någonsin. I en ny kampanj från Getinge lyfter Forsman & Bodenfors fram hur medtech-bolaget kan vara en del av lösningen på problemet.


Ämnen i artikeln:

Forsman & BodenforsGetinge

Pandemin har inneburit enorma påfrestelser för sjukvården runtom i världen. Men trots att läkare, sjuksköterskor, undersköterskor och assistenter jobbat år i övertidstimmar har det byggts en enorm vårdskuld. Patienter som varit i behov av operationer eller annan läkarhjälp har helt enkelt fått vänta. 

I en ny global kampanj för Getinge lyfter Forsman & Bodenfors fram att det är en omöjlighet för en redan tröttkörd sjukvårdspersonal att jobba ikapp vårdskulden. Samtidigt lyfter de fram det svenska medtech-bolaget Getinges AI-system Torin som hjälper sjukhusen att prioritera mellan patienterna, något de menar kan korta ned köerna. Systemet har precis lanserats i USA. I filmen får tittarna möta både de patienter som fått vänta och den sjukvårdspersonal som jobbat hårdare än någonsin.

– Vi känner alla någon i behov av vård och med den här kampanjen vill vi lyfta hur pandemin påverkat den planerade vården (exempelvis icke-akut kirurgi reds. anm), både för personal och patienter. Det senaste året har lärt oss att jobba annorlunda och att hitta nya gemensamma lösningar snabbt. Vi vill visa hur vi kan vara en pålitlig och innovativ partner som kan spela en ledande roll i digitaliseringen av sjukvården, säger Lovisa Rohlen, head of brand and marketing på Getinge.

Kampanjen kommer att visas i digitala kanaler i Storbritannien, USA, Frankrike, Tyskland och Japan. Det är den andra globala kampanjen sedan Getinge inledde ett partnerskap med Forsman & Bodenfors. I samband med att den första kampanjen presenterades sa båda parter att en uttalad ambition var att göra en mer emotionell kommunikation än vad som vanligtvis syns inom medtech.

– Det har varit otroligt känslosamt att träffa patienter som väntat så länge samtidigt som vi träffat och hört från läkare och sjuksköterskor som jobbat så hårt under hela pandemin. Vi kände att visa de båda perspektiven parallellt både skulle bli ett kraftfullt budskap samtidigt som det visar på behovet av nya lösningar, säger Stefan Thomson, kreatör på Forsman & Bodenfors.

Arbetsgrupp

Getinge:
Lovisa Rohlen, Jette Juhl, Jenny Gillberg, Jeanette Hedén Carlsson

Agency: Forsman & Bodenfors

Creatives:Björn Engström, Stefan Thomson, Kris Bengtson, Mattias Berg

Client director: Greger Andersson

Account executive: Helena Lignell

Agency producer: Åsa Hammer

PR strategist: Bjarne Darwall

Planner: Maria Hallenborg

Designer: Jerry Wass, Milly Björkman

Media strategist: Sara Björnung

Media agency: Media Kitchen

Copywriter: Jeff Hull

Directors: Tally-Ho, Olle Toftenow, Mathias Rosberg, Nils Toftenow

Executive producer: Lia Eliasson

Producer: Fiffi Kjell

DOP UK: Aaron Reid

DOP US: Vince Rappa

Line producer UK: William James

Line producer US: Sara Kaloudis

Editor: Johan Kjellberg

Grade: Johan Wiman

Sound: Fredrik Lantz

Online: Joakim Andreasson

Casting: UK - Talent Talkes, US - The Casting Company

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Forsman & BodenforsGetinge

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News