Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 11 juni 2021, 10:10
Under pandemin har tusentals patienter fått vänta på att få vård. Detta samtidigt som läkare och sjuksköterskor jobbat mer och hårdare än någonsin. I en ny kampanj från Getinge lyfter Forsman & Bodenfors fram hur medtech-bolaget kan vara en del av lösningen på problemet.
Pandemin har inneburit enorma påfrestelser för sjukvården runtom i världen. Men trots att läkare, sjuksköterskor, undersköterskor och assistenter jobbat år i övertidstimmar har det byggts en enorm vårdskuld. Patienter som varit i behov av operationer eller annan läkarhjälp har helt enkelt fått vänta.
I en ny global kampanj för Getinge lyfter Forsman & Bodenfors fram att det är en omöjlighet för en redan tröttkörd sjukvårdspersonal att jobba ikapp vårdskulden. Samtidigt lyfter de fram det svenska medtech-bolaget Getinges AI-system Torin som hjälper sjukhusen att prioritera mellan patienterna, något de menar kan korta ned köerna. Systemet har precis lanserats i USA. I filmen får tittarna möta både de patienter som fått vänta och den sjukvårdspersonal som jobbat hårdare än någonsin.
– Vi känner alla någon i behov av vård och med den här kampanjen vill vi lyfta hur pandemin påverkat den planerade vården (exempelvis icke-akut kirurgi reds. anm), både för personal och patienter. Det senaste året har lärt oss att jobba annorlunda och att hitta nya gemensamma lösningar snabbt. Vi vill visa hur vi kan vara en pålitlig och innovativ partner som kan spela en ledande roll i digitaliseringen av sjukvården, säger Lovisa Rohlen, head of brand and marketing på Getinge.
Kampanjen kommer att visas i digitala kanaler i Storbritannien, USA, Frankrike, Tyskland och Japan. Det är den andra globala kampanjen sedan Getinge inledde ett partnerskap med Forsman & Bodenfors. I samband med att den första kampanjen presenterades sa båda parter att en uttalad ambition var att göra en mer emotionell kommunikation än vad som vanligtvis syns inom medtech.
– Det har varit otroligt känslosamt att träffa patienter som väntat så länge samtidigt som vi träffat och hört från läkare och sjuksköterskor som jobbat så hårt under hela pandemin. Vi kände att visa de båda perspektiven parallellt både skulle bli ett kraftfullt budskap samtidigt som det visar på behovet av nya lösningar, säger Stefan Thomson, kreatör på Forsman & Bodenfors.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Getinge:
Lovisa Rohlen, Jette Juhl, Jenny Gillberg, Jeanette Hedén Carlsson
Agency: Forsman & Bodenfors
Creatives:Björn Engström, Stefan Thomson, Kris Bengtson, Mattias Berg
Client director: Greger Andersson
Account executive: Helena Lignell
Agency producer: Åsa Hammer
PR strategist: Bjarne Darwall
Planner: Maria Hallenborg
Designer: Jerry Wass, Milly Björkman
Media strategist: Sara Björnung
Media agency: Media Kitchen
Copywriter: Jeff Hull
Directors: Tally-Ho, Olle Toftenow, Mathias Rosberg, Nils Toftenow
Executive producer: Lia Eliasson
Producer: Fiffi Kjell
DOP UK: Aaron Reid
DOP US: Vince Rappa
Line producer UK: William James
Line producer US: Sara Kaloudis
Editor: Johan Kjellberg
Grade: Johan Wiman
Sound: Fredrik Lantz
Online: Joakim Andreasson
Casting: UK - Talent Talkes, US - The Casting Company