Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Getinge väljer Forsman & Bodenfors – här är första globala kampanjen

Publicerad: 30 September 2020, 13:08

Medtechbolaget Getinge har valt Forsman & Bodenfors som ny global huvudbyrå. Första kampanjen tar utgångspunkt i den sanna historien om hur den medicinska teknologin kan rädda ett för tidigt fött barn.


Ämnen i artikeln:

GetingeForsman & Bodenfors

Svenska Getinge är en av de världsledande tillverkarna av avancerade hjälpmedel inom intensivvården. Inom en bransch som generellt sett är konservativ är det få gånger man ser utmanande kommunikation. I ett färskt samarbete med Forsman & Bodenfors visar bolaget upp sin nya respirator-teknologi genom en berättelse om ett för tidigt fött barn.

– Getinges utmaning är att skapa medvetenhet kring varumärket på ett sätt som är emotionellt, men ändå mycket relevant för läkarna som vi försöker nå. Vi bestämde oss för att bryta oss loss från det traditionella sättet som branschen kommunicerar på och skapa en mer emotionell koppling till varumärket, säger Jeanette Hedén Carlsson, EVP Communications & Brand Management på Getinge i en kommentar. 

Den globala kampanjen belyser fördelarna med Getinges respirator-teknik. Genom att lyfta fram effekterna både på ett emotionellt och rationellt sätt ska kampanjen engagera. Inte bara för den medicinska målgruppen, utan också för en bredare publik.

I kampanjfilmen följer vi ett för tidigt fött barn på ett sjukhus. I en serie klipp som går bakåt i tiden ser vi läkaren när hon blir yngre. Vi hör hur hon andas medan hon tränar, jublar av glädje över sin examen och andas nervöst under bröllopsceremonin. I slutet av filmen inser vi att hon själv föddes för tidigt och ser henne få andningshjälpmedel från en respirator.

Berättelsen var inspirerad av Dr Sabina Checketts, som föddes 12 veckor tidigt med 50 procents chans att överleva. Checketts bestämde sig för att bli läkare i tidig ålder, när hennes mamma pekade på en man som gick på sin väg in till sjukhuset och sa: Det är läkaren som räddade ditt liv.

I dag hjälper hon till att rädda livet på andra för tidiga barn. Under hela kampanjen möter vi Dr. Checketts , från reklamfilmer i olika format till hela hennes berättelse i en mini-dokumentär som också innehåller ledande läkare och Getinges medicintekniker.

Kampanjen fick namnet ”Livsdefinierande ögonblick” tillsammans med det kreativa kollektivet Forsman & Bodenfors i Göteborg. Bakom kampanjen ligger en lång period av strategiskt arbete och tekniska fördjupningar i Getinges banbrytande ventilatorteknik, kallad NAVA.

– Vi tycker att den kreativa skildringen av Sabina Checketts berättelse är perfekt för att prata om Getinges teknik på ett mänskligt sätt som går att relatera till. Det krävde en grundlig förståelse för deras affärsmål, målgrupper och deras produkter. I slutändan är det detta som gjorde det möjligt att nå vår publik, inte bara som proffs utan också som människor, säger Stefan Thomson, kreatör på Forsman & Bodenfors.

Kampanjen lanseras den 1 oktober i USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Sverige, Kina och Japan.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

GetingeForsman & Bodenfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.