Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Givarna får huvudrollen i Läkare utan gränsers nya kampanj

Publicerad: 11 November 2020, 09:44

I en ny kampanj från New Normal lyfter Läkare utan gränser fram att givarna är minst lika viktiga som de läkare som utför det verkliga arbetet.


Ämnen i artikeln:

New NormalLäkare utan gränser

I en ny kampanj från Läkare utan gränser, framtagen av New normal, är budskapet att vi alla är en del av lösningen, oavsett om vi är läkaren i det krigshärjade området eller givaren på hemmaplan. I centrum är en rad givare i vardagliga situationer som upprepar fraser som ”Jag vittnar om ett nedtystat folkmord”, ”Jag går ut i krig utan vapen”, ”Jag anklagas för att köra flyktingtaxi på Medelhavet” och ”Jag fikar i krigszoner”.

– Mycket av kommunikationen från hjälporganisationer idag handlar om att lyfta katastrofen. Vi tror mer på att fokusera på givaren och den förändring vi kan göra gemensamt – det gör att vi står ut i kategorin. Kampanjen är det andra uttaget utifrån det koncept som blev resultatet av en lång strategisk process. Vi anpassar uttaget i olika kanaler för att få ut budskapet på bästa sätt, säger Sofia Hagansbo på New Normal.

Filmen är regisserad av Emilie Thalund och producerad av Bacon. Kampanjen kommer att visas i tv, online och i print.

– Det är särskilt givande att göra ett projekt tillsammans med Läkare Utan Gränser eftersom vi tror mycket på deras arbete. Vi enades tidigt om att det är viktigt att filmen är autentisk. Därför använde vi i huvudsak vanliga människor i deras vardag här i Sverige. Vi ville så lite som möjligt använda professionella skådespelare eller stagade miljöer, säger Samuel Cantor på Bacon.

Arbetsgrupp

Kund: Läkare Utan Gränser

Marketing Manager: Hanna Lidén

Marketing Strategist: Tove Olin

Marketing Coordinator: Anna Huerta

Digital Marketing Specialist: Petter

Hägg

Reklambyrå: New Normal

Art Director: Ivo Lundin Hatje

Copywriter: Hannes Tomani

Creative Director: Arvid Wennel

Agency Producer: Marcin Tallmarken

Project Manager: Sofia Hagansbo

Client Director: Johan Henriksson

Produktionsbolag: Bacon

Director: Emilie Thalund

Executive Producer: Samuel Cantor

Producer: Jakob Berlin

Production Manager: Alice Andersson

DoP: Josephine Owe

Focus Puller: Daniel Wannberg

Loader: Eric Lindqvist

Laboratory: Focus Film

DIT: Milad Moore

Sound Technician: Jonas Goldmann

Editor: Anders Jon Petersen

Sound Design: Philip Flindt / Ballad

Composer: Johan Carøe

Colorist: Daniel De Vue / a52

Conform / Finalizing: Nikolaj Dahl

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.