Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Global kampanj ska få Burger King att välja bort ägg från hönor i bur

Publicerad: 27 Oktober 2020, 09:44

Kampanjbild.

Foto: Press

Med digitala aktioner och fysiska protester ska Djurens rätt få Burger King att välja bort ägg från hönor i bur.


Ämnen i artikeln:

Burger King

Djurrätts- och djurskyddsorganisationen Djurens rätt samlas i dag, tillsammans med den globala koalitionen Open Wing Alliance, för att uppmana Restaurant Brands International (RBI) att anta en buräggsfri policy. I Sverige äger bolaget Burger King, men man har även varumärken som Tim Hortons och Popeyes. 

Totalt består Open Wing Alliance av över 80 djurrätts- och djurskyddsorganisationer, med flera tusen medlemmar som deltar i aktionen. 

 – Som en av de största snabbmatskedjorna i världen har Burger King ett ansvar att göra något åt det stora lidandet som hönorna i deras distributionskedja utsätts för. Burger King och RBI har möjlighet att förbättra livet för miljontals hönor och att bli den första stora snabbmatskedjan att anta en global buräggsfri policy, säger Emma Bäckström, kampanjkoordinator på Djurens Rätt, i ett pressmeddelande. 

På grund av coronapandemin har flera aktioner skapats i ett digitalt format. I Sverige arrangeras dock fysiska protester utanför Burger King-restauranger i Stockholm och Göteborg.

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Burger King

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.