Kampanj
Gör slut, fråga om hen vill ligga, eller säg upp dig – med hjälp av kampanj från Folkoperan
Publicerad: 14 februari 2023, 14:52
Säg det med ett operaklipp!
Folkoperan vill göra opera mer tillgängligt för fler. Därför sjungs operorna på svenska och har en samtidsvinkling som de flesta kan känna igen sig i. Onemotions IMC ́s första kampanj för Folkoperan tar avstamp i vardag och mänsklighet.
Ämnen i artikeln:
NyheterFolkoperanOnemotionKampanjPR-kampanjReklamkampanjAlla hjärtans dagKommunikation”Sjung ut med Folkoperan!” är en digital kampanj som bygger på att vi människor tycker vissa saker är svåra att säga. Det kan vara allt från ”förlåt” till att komma ut ur garderoben.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Onemotion har sammanställt 200 vardagliga saker som människor har berättat att de tycker är svåra att säga rakt ut och med hjälp av professionella operasångare från Folkoperans ensemble spelat in dem som operagram färdiga att skickas via SoMe och sms.
Lagom till Alla hjärtans dag släpps de första Sjung-ut-operagramen på Instagram.
”Jag är nog lite kär i dig!” och ”Vill du ligga?” är de prioriterade budskapen för perioden.
På Folkoperans sajt finns fler budskap att välja bland med kategorierna Vardag, HBTQI, Arbetsliv, Kärlek, Uppmaningar, Frågor, Svar och Tillrättavisningar.
Nya operagram spelas in och släpps löpande med fler viktiga, helt vardagliga budskap som kommer väl till pass när orden tryter. Till exempel: ”Jag säger upp mig!”, ”Klackar och peruk, nu kommer jag ut!” och ”Jag glömde hämta barnen!”.
– Vi vill visa att opera som konstform kan och bör vara en del av vardagen. Sjung ut!- kampanjen är planerad att kunna täcka hela året, med högtider och dagsaktuella ämnen. Tidigare har vi arbetat med produktionsspecifika kampanjer. Förhoppningen är att ”Sjung ut med Folkoperan!” kommer att hjälpa människor att upptäcka att bra operasång inte är svår att ta till sig i vardagen, tvärtom!”, säger Susanne Reuszner, kommunikationschef på Folkoperan, i ett pressmeddelande.
Arbetsgrupp:
Kundansvarig: Jesper Jacobsen
Creative lead/copy: Wilhelmina Gabriele
AD: Lovisa Berglund
Projektledare: Mikael Lundh
Produktionsledare: Susanne Ringblom
Praktikant: Johan Strand
Foto/film: Bobby Nilsson
Folkoperan:
Kommunikationschef: Susanne Reuszner
Kommunikatör: Frida Edoff